< Terug naar overzicht

Sollicitatieprocedure verloopt steeds vaker digitaal

Solliciteren verloopt steeds meer online, zeker bij de grote bedrijven. Enkel het eindgesprek blijft face-to-face.

Om een traineeship te krijgen bij Unilever, moeten studenten niet alleen goed voor de dag komen in een video-interview, maar ook slagen voor enkele online-games. Alleen het eindgesprek verloopt momenteel niet digitaal.

Voordelen

Het levensmiddelenbedrijf heeft besloten om enkel nog digitaal te werven om aan te sluiten bij de belevingswereld van jonge mensen, en om minder tijd en geld kwijt te zijn. Waar voorheen een sollicitatieprocedure vier maanden in beslag nam, zijn ze nu in twee weken klaar.

Bovendien worden vooroordelen van recruiters richting kandidaten weggenomen. Momenteel is de digitale procedure alleen voor jongeren, maar dat gaat op termijn veranderen.

Drempel maakt eerste schifting

Niet alleen Unilever zet online-middelen in. Zeker om nieuwe verkopers te vinden, zetten bijvoorbeeld Hunkemöller, Hema en Ikea ook al video-sollicitaties in. Een goede ontwikkeling: het levert niet zozeer de beste sollicitant, maar wel de beste kandidaat. Doordat het een drempel opwerpt, krijg je enkel sollicitanten die echt geïnteresseerd zijn.

Bron: HR Praktijk.nl


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen