< Terug naar overzicht

Sociale media zorgen voor een beter wervingsproces

Werving via sociale media zorgt voor meer spontane en open sollicitaties, een hoger kwaliteitsniveau van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces.

Het gebruik van sociale media legt voor de HR-afdeling een nieuwe, meer proactieve rol weg in het recruitmentproces. Alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende, er komt een vorm van marketing bij kijken. De toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan gaan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie ontstaat en dat leidt tot een efficiëntere zoektocht naar talent.

Als je sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen, dan heb je hetzelfde resultaat als bij een plaatsing op een vacaturebank: een stapel cv’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen. Inzet van de verschillende interactieve functies van sociale media is dan ook noodzakelijk voor het optimaliseren van het wervingsproces. Dit maakt het trainen van HR-afdelingen voor het gebruik van sociale media evident.

Waarheidsgetrouw

Sociale media zijn een goed middel om meer te weten te komen over kandidaten. Ze hebben bewezen een buitengewoon goede indicatie te geven van de persoonlijkheid, bekwaamheid en het organisatorisch vermogen.

“Het waarheidsgehalte van de informatie op sociale media is hoog. Alles wat er te vinden is over een kandidaat, is in een aantal jaar opgebouwd met als doel om sociale relaties te onderhouden. Logischerwijs spreken personen op sociale media daarom de waarheid,” zegt Peter Rosen, hoogleraar Management Information Systems aan de universiteit van Evansville.

Het bedrijf in de etalage 

Sociale media zijn anderzijds ook goede informatiebronnen voor kandidaten om een organisatie beter te leren kennen. Gebruikers hebben de mogelijkheid om met medewerkers of managers te spreken over de organisatie. Zo krijgen zij een goed inzicht in de bedrijfscultuur en managementstijl.

Het grote voordeel van zo’n online-platform, gericht op het bedrijf en zijn kernactiviteiten, is dat dit tot meer spontane en open sollicitaties leidt, ook van personen die in eerste instantie niet van plan waren om van baan te wisselen. Daarnaast zorgt de wederzijdse kennismaking via sociale media ervoor dat veel vragen al zijn beantwoord vooraleer het sollicitatieproces begint. Dit bespaart in een later stadium heel wat tijd en verhoogt het kennisniveau van de sollicitant over de organisatie.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen