< Terug naar overzicht

Sociale media vooral gebruikt om informatie te zoeken, niet om te solliciteren

Traditionele zoekkanalen zoals jobsites en selectiekantoren zijn nog steeds de populairste middelen om een job te zoeken. Sociale media worden vooral gebruikt om informatie in te winnen over potentiële werkgevers.

Dat blijkt uit een rondvraag van uitzendbedrijf Walters People bij ruim 650 Nederlandse werknemers. Slechts 9% noemt sociale media als het belangrijkste zoekkanaal naar een nieuwe job, en 15% heeft weleens een baan gevonden via sociale media.

Al wil dit niet zeggen dat jobzoekers sociale media links laten liggen. 73% van de werkzoekenden zegt sociale media te gebruiken om meer te weten te komen over een organisatie waar ze een vacature gezien hebben. De meeste werkzoekenden vinden de drempel om via sociale media potentiële werkgevers te contacteren te hoog, omdat het vaak niet duidelijk is wie je precies aanspreekt en omdat er vaak geen respons komt.

Anderzijds zijn sollicitanten er zich van bewust dat werkgevers onderzoek doen naar hun sociale mediaprofielen als onderdeel van een selectieprocedure. 84% van de respondenten houdt daar dan ook rekening mee en 74% heeft daar geen problemen mee.

De meeste respondenten houden werk en privé graag gescheiden, ook op sociale media. Terwijl de meeste respondenten op een zakelijk netwerk als LinkedIn wel connectie met collega’s maken, doet slechts 23% dit ook op meer persoonlijke netwerken zoals Facebook.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen