< Terug naar overzicht

Sociale media steeds vaker ingezet voor interne communicatie

Meer dan de helft van de organisaties gebruiken sociale media om te communiceren met hun medewerkers en hen te betrekken bij het werk. Al bestaat er geen consensus over welk medium het meest effectief is.

Dat blijkt uit de ‘Change and Communication ROI Survey’ van consultant Tower Watson. 56 procent van de deelnemende bedrijven schakelt sociale media in om te communiceren met medewerkers en om een ‘community’-gevoel te scheppen.

Hoewel de interesse in sociale media in de bedrijfswereld stijgt, is er nog onduidelijkheid over de effectiviteit ervan. Slechts 30 tot 40 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat het gebruik van sociale media zeer effectief is. En slechts 40 procent geeft aan dat het gebruik van sociale media kostenefficiënt is. De onderzoekers merken echter op dat nog maar weinig bedrijven het effect meten, omdat het gebruik van sociale media nog in een beginfase zit.

Instant messaging (73 procent) en streaming audio en video (61 procent) worden het meest gebruikt. Wellicht omdat deze kanalen gemakkelijk te implementeren en te gebruiken zijn, vermoeden de onderzoekers. Iets meer dan de helft van de bedrijven maakt gebruik van blogs (55 procent) en sociale netwerken (53 procent).

Terwijl 41 procent van bedrijven er via sociale media in slaagt om zijn medewerkers te betrekken bij de organisatie, daalt dit percentage tot 23 procent als het gaat om het betrekken van medewerkers in buitendienst.

Het onderzoek is uitgevoerd bij 290 grote en middelgrote bedrijven uit Noord Amerika, Europa en Azië.

Bron: Tower Watson

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen