< Terug naar overzicht

Sociale media steeds vaker ingezet bij rekrutering, maar resultaat valt tegen

Het gebruik van sociale media door Europese bedrijven is de voorbije drie jaar bijna verdubbeld. Vooral voor rekruteringsdoeleinden worden sociale media ingeschakeld, maar de resultaten zijn niet wat bedrijven ervan verwachten.

Dat blijkt uit een rondvraag van online-jobsite StepStone. Sociale media worden tijdens het volledige rekruteringsproces gebruikt: voor het bekendmaken van vacatures, het actief zoeken van kandidaten tot het ondersteunen van zijn werkgeversimago. LinkedIn wordt daarvoor het vaakst ingeschakeld, met uitzondering van Duitsland en Oostenrijk, waar Xing de grootste is.

Toch levert het gebruik van sociale media weinig op. Zo zegt 76 procent van de bedrijven ontevreden te zijn over het aantal kandidaten die via dit kanaal reageren op vacatures.

Slechts 2 procent van de vacatures wordt via sociale media ingevuld, terwijl interne bronnen (bijvoorbeeld doorverwijzingen van medewerkers) voor een kwart van de ingevulde functies zorgen. Bij jobsites is dit 35 procent.

Bedrijven gaan ook zelf op zoek naar kandidaten via sociale media. Iets meer dan de helft van de werkzoekenden is ooit al via sociale media gecontacteerd voor een job. Slechts een kwart van de bedrijven krijgt een antwoord op hun contactverzoeken via sociale media.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen