< Terug naar overzicht

Snelgroeiende bedrijven hebben meer aandacht voor personeelsbeleid

Groei-ondernemingen of zogenaamde Trends Gazellen voeren belangrijke veranderingen door in hun organisatie en personeelsbeleid. Ze zijn ook innovatiever dan ‘gewone’ ondernemingen.

Dat blijkt uit het IOA-onderzoek bij Trends Gazellen. De Stichting Innovatie & Arbeid stelde de eerste resultaten voor op het Flanders Synergy Congres 2011. Trends Gazellen zijn snelgroeiende bedrijven die het competitieve vermogen van de streek aanzwengelen en het ondernemersklimaat in positieve zin beïnvloeden.

Trends Gazellen verschillen van de groep van vergelijkbare bedrijven doordat ze vaker innoveren, onder welke vorm dan ook. Ze hebben meer aandacht voor hun personeelsbeleid, passen andere maatregelen van flexibiliteit toe en passen vaker vormen van arbeidsorganisatie toe met een grotere inbreng vanop de werkvloer. Welke productiemethoden of –concepten er gehanteerd worden, maakt weinig tot geen verschil uit.

Kenmerken van Trends Gazellen


  • Trends Gazellen maken vaker deel uit van een (internationale) groep en hebben vaker een internationaal aspect in hun productie, maar hun afzetmarkt is niet noodzakelijk internationaal. Ze brengen wel vaker nieuwe producten of diensten op de markt, maar het maakt niet veel uit of dat een nieuw product is voor de markt of voor de onderneming.

  • Ze werken vaker samen met universiteiten of hogescholen en met bedrijfsadviseurs of consultants. Ze werken ook samen met tal van andere instanties, maar niet vaker dan vergelijkbare bedrijven die geen Trends Gazelle zijn.

  • Trends Gazellen kennen vaker teamwerk en kwaliteitskringen en ze hebben minder vaak 'eenvoudig gestandaardiseerd werk'. Ze geven ook vaker aan dat ze aan hun organisatiestructuur hebben gesleuteld in de voorbije twee jaar. Ze doen vaker een beroep op uitzendwerk en op overwerk. Voor andere flexibiliteitsinstrumenten, zoals tijdelijke contracten of nacht- of weekendwerk is er geen verschil.

  • Ten slotte besteden ze ook meer aandacht aan hun personeelsbeleid. Ze leiden vaker op, ze hebben vaker competentieprofielen en voeren vaker functionerings- en/of beoordelingsgesprekken. Opmerkelijk is wel dat ze in de uitvoeringsmodaliteiten niet verschillen: het is in het doen zelf, niet zozeer in de manier waarop dat het verschil zit.


  • Bron: SERV

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen