< Terug naar overzicht

Slechts 40 procent van de medewerkers is echt betrokken en bevlogen

Slechts vier op de tien arbeidskrachten is betrokken en bevlogen. Dat zorgt ervoor dat bedrijven heel wat winst mislopen en personeel zien uitvallen door ziekteverzuim.

Met ongeveer 40 procent betrokken en bevlogen medewerkers valt er nog heel wat te optimaliseren op de arbeidsmarkt. Betrokken mensen zijn verbonden en trots op de organisatie waar zij werken, terwijl bevlogen mensen juist verbonden zijn met het werk dat zij doen. Organisaties hebben veel baat bij betrokken medewerkers. Zo becijferde onderzoeksbureau Gallup dat organisaties met een hoge medewerkersbetrokkenheid een 22 procent hogere winstgevendheid hebben en 37 procent minder ziekteverzuim. Ook het belang voor de medewerkers is groot, hun welzijn is zeer gebaat bij aangenaam werk en leuke collega’s.

'Loss aversion'

Eén van de verklaringen is dat de menselijke psyche ons in de weg zit. Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman heeft ontdekt dat mensen mogelijk verlies veel zwaarder laten doorwegen in beslissingen dan mogelijke winst van dezelfde waarde. In de prehistorie was de 'loss aversion' dan ook van levensbelang. Onze voorouders verkozen het wegrennen voor een sabeltandtijger boven het plukken van overheerlijke bessen, anders waren wij hier nu niet geweest.

Bij moderne beslissingen zit deze psychologische wetmatigheid ons echter aanzienlijk in de weg. Een afweging tussen een nieuwe, misschien leukere baan en onze oude, zeker niet zo leuke, maar wel met bepaalde zekerheden omklede baan, leidt bijna altijd tot de keuze voor het oude: je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Ook de verworvenheden in ons sociale stelsel als pensioenen en ontslagvergoeding, die gekoppeld zijn aan het opbouwen van dienstjaren, zorgen ervoor dat het mogelijke verlies nog verder versterkt wordt.

De werkvakantie als test

Op Schiphol wordt bij het bedrijf Vebego gewerkt met de werkvakantie. Medewerkers die bij Vebego op Schiphol schoonmaaktaken of ander facilitair werk doen, kunnen kiezen om een periode ander werk te gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld een schoonmaker gaat meewerken met de beveiliging op Schiphol. Of wel binnen het eigen schoonmaakvak, maar in een totaal andere omgeving, zoals in een ziekenhuis.

Na de werkvakantie keren de medewerkers gewoon terug naar hun oude baan. Maar wel met nieuwe inzichten en een breder perspectief op hun eigen carrière. En sommigen blijven op de 'vakantiebestemming' hangen en kiezen voor een nieuwe baan.

Bron: HRbase.nl


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen