< Terug naar overzicht

Signify: HR Analytics voor succesvolle aanwerving en retentie

Van een nieuwe werknemer hoopt men dat die performant zal zijn, het potentieel heeft om te groeien en gedurende een langere periode aan boord zal blijven. Om daar meer zekerheid over te krijgen en de kwaliteit van de aanwervingen goed op te kunnen volgen, zet Signify, het vroegere Philips Lighting, in op data. Hoe dat precies in elkaar zit, vertelt Martijn Voermans, Head of HR Services.

Martijn Voermans: “Eerst en vooral hebben we uitgezocht wat een goede kwalitatieve aanwerving precies betekent. Voor ons zijn de ‘fit for future competencies’ belangrijk. We willen er zeker van zijn dat het personeel de juiste competenties heeft om de strategie van de onderneming te realiseren. Dat meten we via de performantie, het potentieel en de retentie van de werknemers die we aantrekken. Die analyse helpt ons om de meest gebruikte en de best presterende rekruteringskanalen te identificeren.”

Het traject bij Signify startte al voor de afsplitsing van Philips, toen het cloud-gebaseerde systeem voor human capital management live ging. Op dat moment kon de organisatie alle relevante data consistent en gecentraliseerd bijhouden om er later analyses op uit te voeren. Martijn Voermans legt uit wat er onder de motorkap van de analyse gebeurt: “Om de scores voor performantie en potentieel te bepalen, vroegen we aan de managers om de medewerker in een klassieke ‘nine grid’ te schalen. Vervolgens berekenden we de gemiddelde performantie-, potentieel- en retentiescore van de werknemer over een periode van twee jaar. Die drie samen, in verhouding tot de maximaal mogelijke score, geeft in één getal – een percentage – weer wat de kwaliteit van de aanwerving is. De berekeningswijze is niet helemaal ideaal, maar ze laat wel toe de resultaten zichtbaar te maken en te achterhalen op welke onderdelen we dieper moeten ingaan.”

De analyse van al die data leverde heel wat inzichten op over welke factoren bepalend zijn voor de kwaliteit van een aanwerving. Zo kwam onder meer aan het licht dat er 23 procent minder verloop is bij rekruteringen via het sourcing team dan via job boards. Ook interessant: de kans dat iemand in het bedrijf bleef, steeg met 42 procent wanneer de onboarding checklist helemaal was afgewerkt. Deze en andere inzichten samen vonden intussen ook al hun weg naar concrete acties.

Lees meer in het tijdschrift HR Square

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen