< Terug naar overzicht

Selor gaat nog meer digitaal

Na onderzoek waaruit blijkt dat online-media enorm belangrijk zijn als wervingskanaal, trekt Selor de kaart van het online-solliciteren. Het rekruteringsbureau van de overheid roept de verschillende overheidsdiensten ook op om zich meer te profileren op de arbeidsmarkt.

Selor liet in maart 2008 een onderzoek uitvoeren door InSites, waaruit bleek dat ongeveer 70% van de respondenten op zoek naar een job, online-media raadpleegt als bron. Nog maar 23% van de werkzoekenden hanteert offline-media.
Vooral starters en hogeropgeleiden zijn koplopers in het online naar werk zoeken. Ook Selor zelf merkt de laatste jaren dat het aantal online-sollicitaties enorm stijgt. Het voorbije jaar solliciteerde 80% van de kandidaten al online.
Selor stemt zijn rekruteringsstrategie hierop af en kiest ervoor zijn jobs nog meer digitaal te verspreiden. Naast de al gebruikelijke online-kanalen zoals de eigen site, de wekelijkse e-mailing Vacatures per e-mail, vdab.be, forem.be, actiris.be, plaatst Selor de overheidsvacatures nu ook systematisch op de courante jobsites.
Maar Selor gaat nog een stap verder: het schaft het solliciteren per fax en telefoon af. De sollicitant hoeft vanaf nu ook geen enkel document nog per post op te sturen tijdens zijn sollicitatie. Hij kan zijn cv en de nodige documenten (zoals een kopie van zijn diploma) online opladen in zijn persoonlijk dossier Mijn Selor. Hij ziet ook meteen of hij toegelaten is tot de selectieprocedure op basis van diploma en gevraagde ervaring. Deze ingreep kort het rekruteringsproces met één tot twee weken in.

Daarnaast ondersteunt Selor de online-vacatures ook meer en meer met audiovisueel materiaal. De overheidswerkgevers kunnen op die manier hun bedrijfscultuur en activiteiten in beeld voorstellen. Via bedrijfsfiches op selor.be kunnen ze zich ook een werkgeversimago aanmeten.
Bij de studie van InSites maakte men ook een populariteitsranking. Het blijkt dat de regionale overheden net iets meer aanspreken dan het federale niveau. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hinkt ver achterop qua populariteit:

  • Vlaamse en Franstalige Gemeenschap, Waals Gewest 83-87%
  • Federale Overheid 76%
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest 36%

Selor raadt degenen die aan de staart bengelen aan werk te maken van hun employer branding, willen ze in de steeds hevigere ‘oorlog om talent’ nog voldoende goede werknemers aantrekken.



Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen