< Terug naar overzicht

Schrik voor sociale media houdt innovatie tegen

Topmanagers begrijpen te weinig van sociale media en zijn daarom terughoudend over het gebruik ervan in een organisatiecontext. Maar dit heeft een negatieve impact op de innovatiekracht van organisaties.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). Topmanagers hebben vaak geen idee van hoe sociale media werken en dus ook niet van de voordelen die deze nieuwe vormen van communicatie kunnen hebben. Als topmanagers al nadenken over sociale media, dan is dat vooral in termen van mogelijke gevaren en bedreigingen.

Volgens het onderzoek kunnen organisaties transparanter worden en de innovatiekracht van hun medewerkers beter benutten. “Via sociale media kan er immers gecommuniceerd worden door alle lagen van de organisatie heen”, aldus de onderzoekers.

Het rapport besteedt ook aandacht aan de mogelijkheid voor medewerkers om hun mening te uiten. “Want willen organisaties echt verbeteren, dan moeten de medewerkers de kans krijgen om hun bijdrage te leveren aan innovatie en kwaliteitsverbetering. Met sociale media komen die geluiden veel duidelijker aan het licht, wat kansen biedt om sneller te innoveren en problemen eerder op te lossen.”

Niettemin benadrukt het rapport dat er richtlijnen nodig zijn over het gebruik van sociale media. Al moeten die vooral uitgaan van gezond verstand en niet te restrictief zijn.

Bron: CIPD/Personeelsnet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen