< Terug naar overzicht

Samenstelling team bepaalt competitiedrang

Hoewel mannen een grotere competitiedrang hebben, hoeft dit niet te betekenen dat vrouwen relatief slecht presteren onder competitie. Het hangt af van de samenstelling van een team in relatie tot de manager.

Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Volgens Josse Delfgaauw, onderzoeker en universitair docent aan de Erasmus School of Economics, was uit eerder laboratoriumonderzoek al gebleken dat als je mensen de keuze geeft voor een competitief element in hun werk, mannen daar happiger op zijn dan vrouwen.

Het effect geldt ook in teams: soms is één man in een team al genoeg om het hele team positiever te laten staan tegenover competitieve elementen. Al hangt dit wel af van het type taak. Delfgaauw wilde in zijn eigen onderzoek kijken of dit in het echte leven ook zo werkt.

De onderzoekers voerden in 2008 een proef uit bij een grote winkelketen. Bij een willekeurig deel van de winkels werd een onderlinge competitie geïntroduceerd. De deelnemende winkels werden ingedeeld in poules van vijf. De winkels streden om het behalen van de hoogste omzetgroei in een periode van zes weken. Wekelijks ontvingen de winkels een grote poster met daarop de tussenstand in de competitie. In sommige poules streed men om de eer, in andere poules verdienden de winkelmanager en -medewerkers van de winnende winkel 75 euro.

Resultaten


De resultaten tonen aan dat het element competitie effect had. De winkels die meededen haalden 5 procentpunt extra groei ten opzichte van de winkels die niet meededen. Daarbij maakte het niet uit of er gestreden werd voor de eer of voor een geldbedrag.

Ook het geslacht van de manager maakte niet zoveel uit: winkels met een vrouwelijke manager reageerden even sterk op de prikkel als winkels met een mannelijke manager. Hetzelfde geldt voor het percentage vrouwelijke medewerkers: winkels reageren niet meer of minder op competitie als er meer vrouwen in de winkel werkzaam zijn.

De samenstelling van het team had wel een sterk effect. Winkels met een mannelijke manager en een paar mannelijke medewerkers reageren zeer sterk op de competitie. Dat effect kan oplopen tot 15 procentpunt. Naarmate er meer vrouwelijke medewerkers zijn in winkels met een man als manager is het effect van de competitie op omzetgroei lager.

In winkels met een vrouwelijke manager is het precies andersom. Als er veel mannelijke medewerkers zijn, heeft de competitie geen aantoonbaar effect. Als een vrouwelijke manager meer dan tachtig procent vrouwelijke medewerkers heeft, is er ook een goed effect op competitieve prikkels.

Communicatie


De onderzoekers verwijzen naar de communicatie als mogelijke verklaring. Het was de taak van de manager om dit project te communiceren met de medewerkers. En mannen communiceren gemakkelijker met mannen, en vrouwen gemakkelijker met vrouwen.

Voor mannen was het relatief makkelijk om een paar andere mannen mee te krijgen, terwijl het voor vrouwen blijkbaar moeilijker was om de juiste snaar bij andere vrouwen te raken als er niet voldoende van hen waren.

Les voor HR


“Ons onderzoek suggereert in elk geval dat in bepaalde gevallen een competitief element goed kan werken. Bovendien kan het in een competitieve omgeving verstandig zijn om te kijken naar de samenstelling van het team in relatie tot de manager. Voor managers kan het makkelijker zijn om mensen van hun eigen geslacht te motiveren”, besluiten de onderzoekers.

Bron: P&O Actueel

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen