< Terug naar overzicht

Ruim helft Belgische bedrijven verliest regelmatig geschikte kandidaat tijdens wervingsproces

Ondanks een grote kandidatenpool, moeten bedrijven een diepgaand inzicht verwerven van de verwachtingen van topkandidaten om talent aan te trekken. Meer dan 1 op de 2 Belgische CFO’s verliest immers af en toe een geschikte kandidaat tijdens het aanwervingsproces.

Het aanwervingsproces wordt vaak gezien als een eenzijdig proces in het voordeel van de werkgever. Toch zijn bedrijven zeker niet altijd aan de winnende hand. Bijna negen op de tien (85 procent) van de Belgische CFO’s en financieel directeurs geeft aan moeilijkheden te ervaren bij het vinden van gekwalificeerde financeprofessionals. Er is geen garantie dat de kandidaat van hun voorkeur hun bod zomaar zal aanvaarden. 51 procent geeft zelfs aan dat ze soms een geschikte kandidaat verliezen aan andere bedrijven. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs.

Loon en vacature cruciaal

De meest voorkomende reden (52 procent) waarom een kandidaat een aanbod weigert, is dat het verloningspakket niet toereikend was. Wanneer werkgevers een medewerker niet graag ziet vertrekken, is het logisch dat ze een tegenaanbod doen in de hoop de werknemer in het bedrijf te houden. Nog eens 52 procent haalt dit dan ook aan als een belangrijke reden waarom de kandidaat niet inging op het jobaanbod. Voor 48 procent speelt een degelijke functieomschrijving een belangrijke rol bij het aanwervingsproces. Dat is zeker niet verwonderlijk, aangezien een vacature vaak het eerste contact vormt met potentiële kandidaten.

Het verschil tussen kmo’s en grote bedrijven

Toch is er een opvallend verschil tussen grote bedrijven en kmo’s in de redenen waarom kandidaten hen tijdens het selectieproces ontglippen. Grote bedrijven verliezen vooral kandidaten als het salaris te laag is (58 procent), kmo’s hebben vooral te maken met kandidaten die een tegenaanbod ontvangen (53 procent).

Kmo’s en grote bedrijven hanteren dus best een andere aanwervingsstrategie, omdat kandidaten vaak een specifiek verwachtingspatroon hebben bij de verschillende types van bedrijven. Kandidaten die polyvalent zijn neigen soms sterker naar een kmo, omdat ze verwachten hier een breder en gevarieerder takenpakket te krijgen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat het salaris vaak minder een doorslaggevende factor is om voor een kmo te werken in vergelijking met grote bedrijven.

Bron: Robert Half (roberthalf.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen