< Terug naar overzicht

‘Retentie is niet absoluut’

Een retentiebeleid waarbij je kan houden wie je hebt en wie je wilt houden, brengt op en draagt bij tot de rendabiliteit van de organisatie. Maar wat is het gewenste resultaat van een retentiebeleid? Belgacom HR-directeur Astrid De Lathauwer antwoordt.

Tijdens de HR Square November Conference leert u alles (of toch bijna) over de mogelijkheden en beperkingen van retentiemanagement. Een uitgelezen selectie ervaren en zeer deskundige sprekers bekijkt met u alle facetten van retentiebeheer. Laat dit congres niet aan u voorbijgaan!


Alle informatie op www.novemberconference.be of via Tom Baele (tom@hrsquare.be, 053/605671).

Astrid De Lathauwer, Executive Vice President HR van Belgacom: “Belgacom kent traditioneel een erg laag verloop. Gemiddeld schommelt dit rond twee procent. Ik durf zelfs te stellen dat het verloop soms te laag is. Verloop stelt je immers ook in staat om nieuwe medewerkers aan te trekken, met andere visies en vernieuwd enthousiasme. Het moederbedrijf heeft ook een verouderend personeelsbestand en in die optiek zou een verloop van vijf procent meer zuurstof bieden om in de jongere leeftijdscategorieën iets meer reserve op te bouwen. Retentie is nooit een probleem geweest, maar wel in bepaalde entiteiten. Zo kennen de IT-functies in bepaalde periodes of de callcenters wel een groot verloop. Ook bij Telindus en Proximus is de laatste tijd het verloop ‘hoog’. Bij gebrek aan ervaring waren we gealarmeerd toen het percentage daar tegen tien procent aanleunde. Maar blijkbaar is dat in vergelijking met andere bedrijven in de IT-sector en telecom niet abnormaal: daar ligt het verloop gemiddeld tussen tien en vijftien procent. We voelen wel dat er door dit hoge verloop ook competenties verloren gaan. En naarmate die competenties kritischer zijn en meer toekomstgericht, is dat probleem scherper. Maar retentie is voor mij niet absoluut. Laten we eerlijk zijn: de ene medewerker is makkelijker vervangbaar dan de andere.”

Deze benadering vereist een doorgedreven inzicht in de kritische competenties en functies van de organisatie. In HR Square nr. 78 licht De Lathouwer dit verder toe. Ze gaat ook in op de belonings- er organisatiecultuur, het sociaal overleg en de cultuuraspecten. Nog niet in het bezit van dit tijdschrift? Contacteer Bert Gavel via bert@hrsquare.be of tel. 053/605670.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen