< Terug naar overzicht

Resultaten antidiscriminatieplan uitzendsector bemoedigend

De meerderheid van de uitzendbedrijven reageert zoals het moet op discriminerende vragen van klanten. Hoewel de resultaten bemoedigend zijn, vindt Federgon ze toch nog onvoldoende.

Uit tussentijdse resultaten van een ‘mystery shopping’ bij alle uitzendbureaus aangesloten bij Federgon blijkt dat 72 procent van de 130 gecontroleerde agentschappen reageren zoals het moet op een discriminerende vraag van klanten.

Dat betekent echter ook dat 28 procent van de agentschappen niet duidelijk heeft laten blijken dat ze de discriminerende vraag weigeren. De bedrijven die in de fout gingen, zijn door de sectororganisatie aangemaand maatregelen te nemen om te zorgen voor een correcte toepassing van de antidiscriminatieregels.

Een tijdje geleden laaide het debat over discriminatie op de arbeidsmarkt op na een reportage van het VRT-programma Volt. Deze reportage bracht aan het licht dat de procedures die eerder door de sector waren ingevoerd in het kader van de strijd tegen discriminerende vragen van klanten, op het terrein onvoldoende werden toegepast.

Federgon reageerde hierop met een reeks nieuwe maatregelen, zoals het informeren en sensibiliseren van haar leden en het uitwerken van een 'vraag en antwoord' in samenwerking met de federale overheidsdienst Werk.

De sector beperkt zich echter niet tot het nemen van maatregelen, maar gaat via ‘mystery shopping’ ook na of ze ook nageleefd worden op het terrein.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen