< Terug naar overzicht

Rekruteringsverantwoordelijken steeds vaker geconfronteerd met ‘ghosting’

Een kandidaat om van te dromen reageert op een vacature. Het eerste contact verloopt zeer positief. Ook het tweede interview is een succes. Er wordt onderhandeld over het salaris en een startdatum. En dan opeens lijkt het alsof de kandidaat van de aardbol is verdwenen. Telefoons en mails blijven onbeantwoord. Rekruteringsverantwoordelijken botsen steeds meer op ‘spook-sollicitanten’.

Uit een enquête van LinkedIn blijkt dat steeds meer rekruteringsverantwoordelijken geconfronteerd worden met ‘ghosting’. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland meldt zelfs 95 procent van de rekruteringsverantwoordelijken dat een kandidaat opeens met de noorderzon verdween na een interview en soms zelfs nadat de kandidaat de job aannam.

‘Ghosting’, waarbij iemand zonder verklaring alle communicatie verbreekt, is als fenomeen niet nieuw, alleen is het in digitale tijden gemakkelijker geworden om van de aardbol te verdwijnen. Je delete iemand van sociale media, blokkeert zijn of haar nummer en e-mail en de kous is af. Hoewel de praktijk vooral mensen op zoek naar een partner via datingssites overkomt, manifesteert het zich nu ook vaker en vaker in een professionele omgeving.

Volgens de rondvraag van LinkedIn ziet 48 procent van de respondenten een stijging van het verschijnsel sinds begin 2018. Slechts 5 procent werd er nog niet mee geconfronteerd.

'What goes around comes around’ kan een mogelijke verklaring zijn. Kandidaten worden immers vaak in het ongewisse gelaten, krijgen geen antwoord op een sollicitatie of geen feedback als ze uitvallen tijdens de selectieprocedure. Een andere mogelijke verklaring is dat 'digital natives' liever moeilijke gesprekken uit de weg gaan. Vooral als er nog geen persoonlijk contact is geweest, is het gemakkelijker om alle communicatie te verbreken.

Rekruteringsverantwoordelijken passen dan ook steeds vaker hun werkwijze aan. Zo zegt 34 procent dat door het fenomeen van ‘ghosting’ het langer duurt alvorens iemand aangeworven wordt. Een kwart zegt dat nieuwe medewerkers op hun eerste werkdag worden opgebeld om te checken of zij wel kwamen opdagen. Ongeveer een vijfde geeft toe dat ‘ghosting’ tot verlies van klanten heeft geleid en hun professionele reputatie schaadt.

Bron: Onrec.com

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen