< Terug naar overzicht

Recruiters en sollicitanten hebben uiteenlopende visie over cv’s

Uit een Europees onderzoek blijkt dat recruiters en sollicitanten er soms een heel andere visie op nahouden van wat nu een goed cv is. Wat maakt of kraakt uw cv?

Bij de zoektocht naar een nieuwe job besteden sollicitanten heel wat aandacht aan hun cv. Wat zijn de do’s-and-don'ts? Uit een Europees onderzoek van wervingsspecialist Page Personnel blijkt dat recruiters en kandidaten hier niet altijd hetzelfde over denken.

Verschillende functies bij hetzelfde bedrijf

Een belangrijk verschil tussen recruiters en sollicitanten betreft het vermelden van alle vervulde functies binnen één bedrijf. 25 procent van de kandidaten geeft aan dat zij niet alle functies vermelden als zij meerdere functies binnen hetzelfde bedrijf hebben vervuld.

Liefst 96,7 procent van de recruiters acht dit echter wel relevant. Voor hen zijn taken en verantwoordelijkheden juist van wezenlijk belang. Zij kunnen hier onder meer het groeipad dat een kandidaat heeft afgelegd, aan aflezen.

Do’s

Andere elementen die recruiters belangrijk vinden, zijn ‘beknoptheid’ (98,3 procent) en ‘kwalificaties’ (100 procent). Zij zien het liefst een cv van niet meer dan twee pagina’s. Dit betekent dat kandidaten zich moeten beperken tot de belangrijkste gegevens, zonder dat zij cruciale informatie weglaten.

Recruiters letten daarnaast op de logische opbouw en continuïteit van een carrière zoals die in een cv wordt weergegeven. Zij lezen hieraan af in hoeverre een kandidaat zich heeft gespecialiseerd en over branchespecifieke kennis beschikt.

Wat met gaten in het cv?

92 procent van de recruiters vindt het geen probleem wanneer een kandidaat langere tijd zonder werk heeft gezeten. Het is tegenwoordig dan ook heel wat vanzelfsprekender om een sabbatical van een jaar te nemen, of om de tijd te nemen om een studie te volgen of voor de kinderen te zorgen.

Een veel voorkomende valkuil is dat kandidaten zo’n periode van niet werken toch werkrelevant proberen te maken met allerlei kunstgrepen en gezochte motivaties. Dat is niet nodig en zal eerder negatief uitpakken.

Loyaliteit loont

Zowel de recruiters (96,2 procent) als kandidaten (72,2 procent) vinden het zeer goed overkomen wanneer je langer dan twee jaar bij hetzelfde bedrijf hebt gewerkt. In een arbeidsmarkt die door de toenemende vraag sterk in beweging is, is loyaliteit immers een belangrijk goed. Werkgevers zijn gebaat bij continuïteit en als een werkzoekende het afgelopen jaar vier verschillende werkgevers had, dan is de kans groot dat de vacature binnen afzienbare tijd weer gevuld moet worden.

Daarnaast heb je als kandidaat ook een streepje voor wanneer je voor een bekend merk hebt gewerkt, volgens 81 procent van de kandidaten en 90,4 procent van de recruiters. Recruiters hechten daarentegen duidelijk minder belang aan vrijwilligerswerk (15,4 procent) dan dat kandidaten denken (41,6 procent).

Bron: PW. (pwnet.nl)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen