< Terug naar overzicht

Rake crisisklappen, maar uitzendsector zelf staat stevig

Ondanks een aanzienlijke terugval van de uitzendactiviteit in 2009, heeft de sector goed stand gehouden. Dat is de conclusie van de analyse over de uitzendactiviteiten in crisisjaar 2009. Tegelijkertijd publiceerde de beroepsfederatie Federgon de resultaten van een enquête over het profiel, de motieven en de arbeidstevredenheid van de uitzendkrachten in België.

De uitzendsector werd zwaar getroffen door de crisis en kende in 2009 een sterke terugval van zijn activiteit. Het aantal gepresteerde uren verminderde met 22,18 procent ten opzichte van het jaar 2008, tot een totaal van 140,80 miljoen gepresteerde uren. De omzet van de sector kende een vergelijkbare terugval met 21,46 procent en komt op 3,3 miljard euro.

Uitzenduren: -23,13 procent in Vlaanderen


Het aantal gepresteerde uitzenduren verminderde met 23,13 procent in Vlaanderen en met 22,09 procent in Wallonië. In Brussel viel de activiteit minder sterk terug: met 15,62 procent.

Vast personeel: -13,7 procent


Hoewel de activiteit wegens de crisis sterk verminderde, heeft de sector zelf zich wel kranig gehouden. Het aantal uitzendbedrijven bleef nagenoeg gelijk (140 ondernemingen in 2009 t.o.v. 141 in 2008). Het aantal agentschappen bedroeg 1234, een vermindering met 3,9 procent t.o.v. 2008. Het vast personeel van de uitzendbedrijven bestond uit 5593 medewerkers, een vermindering met 13,7 procent t.o.v. 2008.

Uitzendkrachten: -12,96 procent


In 2009 werden er 487.514 uitzendkrachten tewerkgesteld (onder wie 161.411 studenten). Dat is een vermindering met 12,96 procent. Dit stemt overeen, in voltijdse equivalenten, met een gemiddelde van 71.759 uitzendkrachten per dag, wat neerkomt op 1,93 procent van de totale werkgelegenheid in loondienst.

Meestal hoofdactiviteit


Federgon vroeg het studiebureau Idea Consult een onderzoek te doen naar het profiel van de uitzendkrachten in 2009. Dat gebeurde via een webenquête bij 4880 uitzendkrachten die hadden gewerkt voor 22 uitzendbureaus aangesloten bij Federgon.
Uit dit onderzoek zijn interessante gegevens naar voor gekomen:

  • 81,60 procent van de uitzendkrachten hebben uitzendarbeid als hoofdactiviteit.

  • 18,40 procent van de uitzendkrachten doet uitzendarbeid als bijverdienste.

  • 31,60 procent van de uitzendkrachten was werkloos vóór zijn opdracht.

  • 62,50 procent van die groep was meer dan drie maanden werkloos.

  • 20 procent van die groep was meer dan één jaar werkloos.


  • Motieven


    De twee belangrijkste motieven om te werken als uitzendkracht:

  • Werkloosheid vermijden.

  • Uitzendarbeid als springplank naar vast werk.


  • Meerderheid is tevreden


    Bijna acht op de tien uitzendkrachten zijn tevreden over hun werk als uitzendkracht:

  • 24 procent zegt zeer tevreden te zijn.

  • 54 procent is tevreden.

  • 17 procent is neutraal.

  • 4 procent is ontevreden.

  • 2 procent is zeer ontevreden.


  • Belangrijke rol op de arbeidsmarkt


    “Een algemene conclusie uit het onderzoek van Idea Consult is dat uitzendarbeid een zeer belangrijke rol speelt op de arbeidsmarkt, omdat het systeem de transities op deze arbeidsmarkt bevordert: van werk naar ander werk, van werkloosheid naar werk, van onderwijs naar werk”, aldus de beroepsfederatie Federgon. “Uitzendarbeid zorgt dus voor heel wat dynamiek op de arbeidsmarkt.”

    Prompt pleit Federgon voor een optimaal gebruik van deze rol van uitzendarbeid. Daarom onderhandelt de federatie op dit ogenblik in de Nationale Arbeidsraad over het actualiseren van de reglementering inzake uitzendarbeid, die al dateert uit de jaren zeventig.

    Anderzijds doet de sector een oproep naar de regering opdat de Europese Richtlijn betreffende uitzendarbeid snel zou worden omgezet en de bestaande verbodsbepalingen en beperkingen zouden worden opgeheven, in het bijzonder in de openbare sector. België is één van de laatste landen in Europa waar het inzetten van uitzendarbeid in de overheidsdiensten beperkt wordt.

    Lees meer over

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen