< Terug naar overzicht

Protime: een goede werkgever zijn als strategisch doel

“Een uitstekende werkgever zijn, moet een strategische doelstelling zijn”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime. “De bedrijfscultuur bepaalt of medewerkers geëngageerd zijn.” Het bedrijf engageert zijn medewerkers door in te zetten op hun talent, hen persoonlijke aandacht te geven en successen te benoemen. En dan gaat #proudtobeaprotimer in geen tijd viraal.

De medewerkers van Protime, gespecialiseerd in tijdsregistratie en personeelsplanning, zijn trots om voor Protime te werken, getuige de hashtag ‘proudtobeaprotimer’ die veelvuldig door hen op sociale media wordt gedeeld. “En toch zijn we niet het meest sexy bedrijf of de beste betaler ter wereld”, merkt CEO Peter s’Jongers op.

s’Jongers verwijst naar het belang van bedrijfscultuur en werknemersengagement als verklaring. “Het is niet zozeer het product dat je op de markt brengt of het loon die bepalen of medewerkers trots zijn op hun werkgever. Het is vooral de bedrijfscultuur die ervoor zorgt dat medewerkers geëngageerd zijn en blijven.”

Talenten en richting

Bouwen aan bedrijfscultuur doet Protime door onder meer in te zetten op talent, doelen te stellen en het benoemen van successen. “Iedereen heeft talent, maar vaak zien we enkel de werkgerelateerde talenten. De andere, niet-jobgerelateerde talenten zijn meestal niet gekend. Nochtans is het niet moeilijk om die te zoeken.

'Richting geven' is een tweede element. “Het hebben van doelen is de benzine van onze motor. Een werknemer die geen doelen heeft, zal nooit een topmedewerker worden”, zegt s’Jongers. Hij maakt een onderscheid tussen doelen op lange termijn en doelen op korte termijn. “Wij vertalen de missie en visie tot op het niveau van het team. Een goede teammissie beantwoordt de vragen: 'Waarom zijn we er als team? Wat is onze belofte aan de (interne of externe) klant?' Zo is duidelijk waar de organisatie en/of het team voor staat en wat de meerwaarde is.”
Nog belangrijker zijn doelen op korte termijn. Dan verwijst hij niet naar de jaarlijkse evaluatie- en functioneringsgesprekken. Die zijn al jaren geleden afgeschaft en vervangen door feedbackmomenten het hele jaar door.

Brengt investeren in bedrijfscultuur en in engagement op? “Ja”, zegt s’Jongers. “Zo groeien we jaarlijks met 15 procent in een relatief vlakke markt."

Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen