< Terug naar overzicht

Profielfoto op Facebook even belangrijk als foto op cv

Werkgevers screenen wel degelijk sollicitanten via Facebook, bewees onderzoek aan de Universiteit Gent. Een Facebook-profielfoto beïnvloedt aanwervingskansen ongeveer even sterk als de foto toegevoegd aan het cv.

Professor Stijn Baert (Vakgroep Sociale Economie) liet tussen november 2013 en mei 2014 vijf masterstudenten 2112 fictieve cv’s en motivatiebrieven versturen als reactie op vacatures in Vlaanderen. De brieven verschilden in details en lay-out, maar waren gelijkaardig in productiviteitsbeïnvloedende kenmerken. Wat wezenlijk verschilde, was de naam van de kandidaten in een eerste experiment en de foto in een tweede experiment. De foto’s werden geselecteerd op basis van eerder onderzoek naar het belang van aantrekkelijkheid en persoonlijkheid op de arbeidsmarkt.

Meer screening via Facebook bij hoogopgeleiden

De onderzoekers vergeleken de kansen op positieve reacties voor de kandidaten met de verschillende Facebook-profielen. In hun sollicitatiebrief stond geen foto, op Facebook wel. Professor Stijn Baert: “De kandidaat met de meest gunstige Facebook-profielfoto kreeg ongeveer 21 procent meer positieve reacties op zijn sollicitaties in vergelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een jobgesprek bedroeg zelfs bijna 40 procent.” Aangezien deze belangrijke verschillen enkel kunnen gedreven worden door het uitzicht van de Facebook-profielfoto, is het duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers screent via Facebook.

Verder blijkt uit de onderzoekersresultaten dat hoogopgeleiden vaker via Facebook gescreend worden dan laagopgeleiden. In tegenstelling tot de verwachtingen, werd er niet vaker een kijkje genomen op Facebook bij beroepen met een intens klantencontact.

Effect Facebook-profielfoto vergelijkbaar met foto in cv

Tegelijk werd een alternatief experiment uitgevoerd. De onderzoekers voegden de Facebook-profielfoto’s uit het eerste experiment rechtstreeks toe in het cv van de fictieve kandidaten. De verschillen in aantrekkelijkheid en persoonlijkheid tussen foto’s bleken een ongeveer even grote impact te hebben wanneer ze als Facebook-profielfoto worden gebruikt als wanneer ze rechtstreeks in het cv worden toegevoegd.

Deze bevinding is opmerkelijk, omdat niet alle werkgevers via Facebook screenen (terwijl zij wel allemaal een foto zien die toegevoegd wordt in het cv). Een mogelijke verklaring voor het feit dat een Facebook-profielfoto en een cv-foto dan toch dezelfde impact kunnen hebben, is dat werkgevers een Facebook-profielfoto mogelijk zien als een eerlijker signaal (aangezien niet alle kandidaten zich ervan bewust zijn dat werkgevers screenen via Facebook).

Economisch efficiënt

Het feit dat werkgevers via Facebook screenen, impliceert nog niet dat dit ethisch en economisch verantwoord is. Wat de ethische kant betreft, kan de werkgevers op zich niets verweten worden. In principe is het immers de verantwoordelijkheid van de gebruikers van sociale netwerksites om hun privacy-instellingen te beheren en bij te houden welke informatie ze publiek beschikbaar stellen.

Anderzijds geldt ook de federale antidiscriminatiewetgeving van 2007 bij het screenen via Facebook: vergaarde informatie omtrent bijvoorbeeld de etnische afkomst, het geloof of de levensbeschouwing, de seksuele geaardheid of de gezondheidstoestand van de kandidaat mag niet leiden tot een ongelijke behandeling. 

Wat de economische kant van de zaak betreft, lijkt screenen via Facebook efficiënt. Professor Stijn Baert: “Via Facebook kan op een snelle en eenvoudige manier informatie over jobkandidaten vergaard worden. Bovendien wijst eerder internationaal onderzoek uit dat de indrukken die men via Facebook over iemand opdoet veeleer aansluiten bij diens werkelijke persoonlijkheid dan bij één of andere vorm van zelfidealisering.”

Bron: Universiteit Gent (ugent.be) en De Standaard (standaard.be)


1 reactie

  • Op 04 februari 2016 om 14u31, zei Stijn Baert:

    Hier kan u de wetenschappelijke studie nalezen: http://ftp.iza.org/dp9584.pdf.

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen