< Terug naar overzicht

Proactief rekruteren via sociale media

Met sociale media lukt het beter om echte talenten aan te trekken. Maar dan moet de HR-afdeling wel scherper worden, echt in contact treden met potentiële kandidaten en ook meer kennis krijgen van marketingtechnieken.

Rekruteren via sociale media zorgt voor meer spontane en open sollicitaties, een hoger kwaliteitsniveau van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces. Dat blijkt uit de zevende uitgave van ADP Europe, getiteld ‘A Vision on Sourcing Talent on Social Media’.

HR-afdelingen zullen daarvoor wel een nieuwe, meer proactieve rol moeten aannemen in het rekruteringsproces. Want alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende. Er komt een vorm van marketing bij kijken, want de toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan gaan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie er ontstaat. Dat zou leiden tot een efficiëntere zoektocht naar talent.

HR moet interactieve functies leren gebruiken


Peter Gold, oprichter van Hire Strategies Limited, zegt daarover: ‘Als je sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen, krijg je hetzelfde resultaat als plaatsing op een vacaturebank: een stapel cv’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen."

HR moet dan ook leren om de verschillende interactieve functies van sociale media goed te gebruiken, zodat het wervingsproces optimaal verloopt. Omdat dit voor de meeste HR-afdelingen geen gesneden koek is, moeten zij getraind worden in het juiste gebruik van sociale media voor rekruteringsdoeleinden. Sociale media gebruiken als een soort vacaturebank biedt immers geen meerwaarde. Het levert immers alleen maar een stapel cv’s op.

Bovendien zouden kandidaten niet liegen op sociale media. Wie dus meer te weten wil komen over de achtergrond van kandidaten, heeft aan sociale media een betrouwbare bron. Peter Rosen, hoogleraar Management Information Systems aan de universiteit van Evansville, stelt dat het waarheidsgehalte van de informatie op sociale media hoog is. "Alles wat er te vinden is over een kandidaat is in een aantal jaren opgebouwd met als doel om sociale contacten te onderhouden. Logischerwijs spreken personen op sociale media daarom de waarheid."

Kandidaten leren organisatie kennen


Sociale media zijn ook voor kandidaten een goede informatiebron om een organisatie beter te leren kennen. Ze kunnen bijvoorbeeld met medewerkers of managers spreken over de organisatie en krijgen zo een goed inzicht in de bedrijfscultuur en managementstijl.

Het gevolg is dat er meer spontane open sollicitaties worden ingestuurd, waarbij het ook mensen betreft die in eerste instantie niet van plan waren om van baan te wisselen. Verder blijkt dat kandidaten al veel vragen hebben kunnen stellen via sociale media, nog voordat het sollicitatieproces begint. Dit scheelt in een later stadium veel tijd en verhoogt het kennisniveau van de sollicitant over de organisatie.

Bron: HR Praktijk/Personeelsnet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen