< Terug naar overzicht

Prioriteiten 2009: personeel behouden en werkgeversimago verbeteren

HR-professionals zijn van mening dat personeel behouden en het werkgeversimago verbeteren dé belangrijkste doelstellingen zijn voor volgend jaar. Opvallend is dat 'employer branding' steeds belangrijker wordt geacht.

In 2006 ondervroeg studiebureau Intelligence Group ruim 200 Nederlandse professionals in de disciplines HR, rekrutering en lijnmanagement/directie. Dit jaar werd het onderzoek herhaald. Nu blijkt dat het verbeteren van het werkgeversimago belangrijker is geworden. Het verbeteren van de interne organisatie en het selectieproces komen nu minder hoog terug op de prioriteitenlijst. Opvallend is dat de afdelingen HR, rekrutering en lijnmanagement/directie niet met elkaar op één lijn zitten en verschillende prioriteiten stellen.

Employer branding


Het goed personeel behouden is onverminderd belangrijk en heeft de hoogste prioriteit voor het komende jaar. Het verbeteren van het werkgeversimago stond in 2006 nog op nummer drie in de prioriteitenlijst. In 2008 staat dit op de tweede plaats.
Ook de rekruteersite van werkgevers wint aan belang, terwijl het verbeteren van de interne organisatie en het selectieproces minder prioriteit krijgt het komende jaar.

Prioriteiten voor 2008
  • 1. Personeel behouden (in 2006 ook op 1)

  • 2. Het employer brand/werkgeversimago verbeteren (een plaats gestegen)

  • 3. De interne organisatie verbeteren (een plaats gedaald)

  • 4. De bedrijfsite/rekruteersite verbeteren (een plaats gestegen)

  • 5. Het selectieproces van kandidaten verbeteren (een plaats gedaald)

  • 6. (Meer) Kennis over de (doelgroepen op de) arbeidsmarkt verkrijgen (in 2006 ook op 6)

  • 7. De aanschaf en implementatie van ICT/automatisering (zoals HR-software) (een plaats gestegen)

  • 8. Het arbeidsvoorwaardenpakket aanpassen of beter afstemmen (een plaats gedaald)

  • 9. Personeel werven in het buitenland (in 2006 ook op 9)


  • Neuzen niet in dezelfde richting


    De verschillende groepen ondervraagden blijken niet helemaal op één lijn te zitten als het gaat om de prioriteiten voor het komende jaar. Waar HR en het lijnmanagement of de directie duidelijk gefocust zijn op het behouden van personeel, komt dat voor de afdeling rekrutering slechts op plaats vier. Het verbeteren van het werkgeversimago en van de rekruteersite heeft bij hen (vanzelfsprekend) de absolute prioriteit.
    Wat wel opvalt: de afdeling rekrutering heeft het meeste oog voor het verbeteren van de interne organisatie. Van de ondervraagden vindt 58 procent dit belangrijk, tegen 43 procent bij HR en slechts 33 procent bij het lijnmanagement/de directie.

    Employer branding vooral nuttig voor recruitment


    Nieuwe medewerkers aantrekken is met voorsprong de belangrijkste reden voor werkgevers om zich bezig te houden met employer branding. Voor twee derde van de ondervraagden is het werven van personeel een expliciete doelstelling. Op geruime afstand volgt de doelstelling om bekend te staan of worden als voorkeurswerkgever.
    Het belang van een sterk werkgeversmerk bij het behouden van personeel wordt op dit moment slechts door een beperkte groep werkgevers onderkend. Iets meer dan een derde van de ondervraagden noemt ‘beter in staat zijn om werknemers vast te houden’ als doelstelling voor employer branding.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen