< Terug naar overzicht

Prijs uw personeel niet voor het louter halen van de basisdoelstellingen

Het is een kunst om uw medewerkers voldoende te prijzen, zodat hun productiviteit niet stagneert. Overdrijf daar echter niet in: hen prijzen voor het gewoon behalen van hun basisdoelstellingen kan leiden tot minder motivatie en uiteindelijk tot een cultuuromslag.

Het is belangrijk om aardige dingen te doen voor medewerkers en waardering te tonen, maar elke (kleine) inspanning toejuichen, kan leiden tot een zelfgenoegzaam personeelsbestand. Het creëert met andere woorden een werkplek waar de basisprestaties worden beschouwd als grootse prestaties. Medewerkers worden er dus niet gestimuleerd om te groeien.

Zet daarom in op hogere verwachtingen en hou uw medewerkers verantwoordelijk voor hun daden. Indien iemand boven zijn rol uitstijgt, verdient hij of zij applaus. Maar indien iemand waardering krijgt voor het gewoon uitvoeren van basistaken, kan hij of zij een ego ontwikkelen zonder al echt iets te hebben bereikt. Zij verliezen dan ook de motivatie om hoger te mikken, aangezien ze bij elk klein ding dat ze doen toch beloond worden. Het (te enthousiaste) bedrijf zal dus te kampen krijgen met ongemotiveerde medewerkers en een cultuurverschuiving.

High potentials stimuleren

Dit betekent niet dat bedrijven moeten gerund worden als militaire kampen. Er mogen leuke dingen gebeuren zoals bedrijfsfeestjes en zelfs incentive-reizen, indien de doelstellingen worden gehaald. Het is belangrijk om als team plezier te hebben, maar die fun mag slechts op de tweede plaats komen.

Om het meeste uit medewerkers te halen, moeten de verwachtingen vanaf dag 1 duidelijk gemaakt worden. De medewerker moet de bedrijfscultuur begrijpen en weten hoe succes gemeten wordt. Bovendien moet hij duidelijk de algemene bedrijfsdoelstellingen in het achterhoofd houden, zodat hij beseft waarnaar men toewerkt.

Maak een potentiële medewerker meteen duidelijk wat hem bij uw bedrijf te wachten zal staan: dat hij hard zal moeten werken, er weinig rustige momenten zijn en als hij zijn doelstellingen overtreft, hij omhoog zal klimmen op de ladder. Op die manier zijn de verwachtingen meteen duidelijk en begrijpt de potentiële nieuwkomer de bedrijfscultuur. Dat motiveert personen met een sterke werkethiek.

Ga op zoek naar de juiste balans

Het is dus zeker goed om positief te zijn op het werk en blij te reageren wanneer een deal rond is of er een nieuwe klant wordt aangetrokken, mensen willen dan ook niet omringd worden door negatieve collega’s. Maar er bestaat een correcte verhouding die u moet zoeken tussen het werk leuk houden voor iedereen en de kleinste zaken toejuichen. De grote verwezenlijkingen zullen dan ook zoveel meer betekenen als niet elke kleine daad wordt beloond. 

Bron: Inc. (inc.com)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen