< Terug naar overzicht

Prestatiedoelen leggen grote druk op werknemers

Niet alleen leidinggevenden, ook gewone bedienden en arbeiders hebben meer en meer te maken met een hoge werkdruk. Systemen met prestatiedoelen doen de druk nog toenemen.

In 84 procent van de bedrijven staan nogal wat medewerkers permanent onder hoge tijds- en prestatiedruk. In 43 procent geldt dat zelfs voor een groot deel van het personeelsbestand. Dat geldt niet alleen voor kaderleden of verkopers en dergelijke beroepen, ook arbeiders in de klassieke industriële werkomgeving ondervinden meer en meer last en psychische druk.
Die druk hangt grotendeels samen met de streefcijfers of prestatiedoelen die aan steeds grotere delen van het personeelsbestand opgelegd worden. Vroeger golden de jaarlijkse doelstellingen doorgaans alleen voor leidinggevenden en verkopers.
In de bedrijven waar dergelijke afspraken zowel voor leidinggevenden als grote groepen van medewerkers gelden, lijdt 79 procent van de medewerkers onder tijdsdruk. Zo’n 57 procent klaagt over het hoge werkvolume en 37 procent over gebrekkige planningsmogelijkheden.
In bedrijven zonder die opgelegde streefcijfers liggen die waarden gemiddeld tien procentpunten lager. Die cijfers vinden we in een studie van de Hans Böckler Stiftung, een onderzoeksbureau en denktank van de Duitse vakbondskoepel DGB.
De grootste last komt van de tijdsdruk, zeggen de respondenten. Zo’n 67 procent van de werknemers klaagt daarover. De helft heeft ook last van een grote verantwoordelijkheid en 47 procent spreekt over hoge arbeidsvolumes. Een slechte bedrijfscultuur zorgt ook voor prestatiedruk, geeft 17 procent aan.
De stichting raadt aan om de werklast te analyseren. Er kan nagegaan worden of het werk lichamelijk en psychisch schade kan toebrengen.

Bron: Personalwirtschaft, www.boeckler.de

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen