< Terug naar overzicht

Potentieel van HR-analytics onderbenut bij nog heel wat bedrijven

De Belgische HR-afdelingen blijven ook dit jaar focussen op het aantrekken, ontwikkelen en motiveren van talent. Rekrutering en selectie staat daarbij op nummer één, gevolgd door leiderschapsontwikkeling en talentmanagement. HR-analytics blijkt daarentegen nog niet echt ingeburgerd.

Een opmerkelijke vaststelling is dat minder dan de helft van de onderzochte organisaties vaak gebruik maakt van big data analytics. Slechts een derde van de deelnemende organisaties vindt dat GDPR een negatief effect zal hebben op hun toekomstige analyse van gegevens. 9,7% verwacht zelfs een positieve impact. 94% van de HR-diensten geeft aan dat ze klaar zijn voor de GDPR-wetgeving.

Belangrijkste verschuivingen: het belang van agility

'Agility', culturele verandering en 'employer branding' worden dit jaar als de drie belangrijkste domeinen voor verbetering gezien. Vorig jaar stond culturele verandering ook bij de werkpunten, terwijl 'employer branding' een eerder lage prioriteit kreeg. Gezien de ‘oorlog om talent’ echter steeds nadrukkelijker aanwezig is, nam de aandacht voor 'employer branding' in de afgelopen 12 maanden duidelijk toe.

Dirk Buyens, professor Human Resources Management aan de Vlerick Business School: “Het is duidelijk dat HR-directors het toenemende belang van wendbare attitudes en competenties in een steeds sneller veranderende bedrijfsomgeving erkennen. Meer zelfs, agility is hét onderwerp waarover HR-professionals meer willen leren. Om die reden zal de HR Barometer 2019 zich focussen op een gedetailleerde bevraging rond wendbaarheid.”

Bron: Vlerick Business School (vlerick.com)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen