< Terug naar overzicht

Pesterijen worden geminimaliseerd

In één op de drie ondernemingen werd het management aangesproken door medewerkers die met geweld, pesten of ongewenst seksueel gedrag te maken kregen. Toch dreigt een banalisering van het probleem: pesterijen worden geminimaliseerd en pesters lijken zich niet bewust van het leed dat ze veroorzaken.

Dat blijkt uit een enquête van de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk Arista bij 600 personen, onder wie 372 bedrijfsleiders, algemeen directeurs, HR-verantwoordelijken en preventie-adviseurs.

Managers werden ondervraagd over hun kennis van de wet en of ze al dan niet weet hadden van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag binnen hun bedrijf. De enquête was vooral gericht op de reactie van de leidinggevenden op dergelijk gedrag.

13 procent formele klachten


Eén op de drie bedrijfsleiders zegt al te zijn aangesproken door werknemers in verband met geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk. In 13 procent van de ondervraagde bedrijven heeft dat gedrag geleid tot een formele klacht bij de preventie-adviseur psychosociale aspecten.

Ondanks de vooruitgang op juridisch vlak, blijft er op het werk een soort van banalisering bestaan, en dat in de drie gewesten van het land:
  • Bijna 60 procent van de ondervraagde managers vindt dat eens plagen kan, zolang het maar niet te regelmatig gebeurt.

  • 70 procent van hen oordeelt dat de daders zich niet steeds bewust zijn van het effect dat hun gedrag heeft op het slachtoffer.

  • Eén op de drie vindt dat grensoverschrijdend gedrag onvermijdelijk is als mensen in groep werken.


  • Bijna iedereen (95 procent) wist dat er een wetgeving bestond rond preventie van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag, en 90 procent van de bedrijfsleiders erkende de behoefte aan een juridisch kader hiervoor. Deze opeenvolgende wetten hebben bovendien een debat op gang gebracht over deze kwesties (78 procent).

    Preventie


    64 procent van de ondervraagde bedrijven hebben één of meer vertrouwenspersonen aangesteld en 52 procent een preventie-adviseur psychosociale aspecten. Toch zegt bijna 70 procent dat de klachten niet ernstig genoeg genomen worden.

    Volgens bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde personen zijn leidinggevenden voldoende gevormd om een goede managementstijl te gebruiken. Uit de enquête blijkt ook dat het onthaal van nieuwe medewerkers, de opleiding van het personeel en de communicatiestructuur binnen de onderneming, in die volgorde, de meest getroffen maatregelen zijn om het welzijn op het werk te verbeteren.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen