< Terug naar overzicht

Performance management holt achter de (zakelijke) feiten aan

Performance management werkt niet. De gangbare aanpak waarbij steeds een beroep wordt gedaan op resultaten uit het verleden, slaagt er niet in om de veranderende businessbehoeften bij te houden. Toch hebben slechts een klein aantal bedrijven de bestaande performance-managementprogramma’s verlaten.

Towers Watson ondervroeg van september tot november 2015 meer dan 1000 organisaties uit 40 landen over performance management. Zowel werkgevers, managers als medewerkers geven overwegend aan niet tevreden te zijn over het performance-managementprogramma. Vaak bestaat het alleen uit een eindejaarsgesprek en worden prestaties uit het verleden beoordeeld. Dit leidt echter niet tot het beter presteren van medewerkers en speelt niet in op de voortdurend veranderende omstandigheden.

De studie toont aan dat sommige toekomstgerichte organisaties wel reeds tussentijdse maatregelen hebben genomen om de programma's te verbeteren. Zo heeft 31 procent de focus van het performance management veranderd om toekomstige mogelijkheden makkelijker te kunnen omvatten. En 29 procent heeft programma’s aangepast door vaardigheden te introduceren om het bedrijf in de toekomst beter te kunnen aandrijven. Maar wat zal er nodig zijn om performance management volledig te transformeren?

Efficiënte tips

Organisaties kunnen de ervaring van managers en medewerkers versterken door meer aandacht te besteden aan de volgende punten:

  • Effectievere managers: geef managers de training, ondersteuning en middelen die ze nodig hebben om efficiënt met performance management aan de slag te gaan. Bevorder de dialoog tussen managers en medewerkers gedurende het hele jaar.
  • Proces: start met definiëren wat ‘performance’ is voor uw medewerkers en verander het programma op basis van bewijzen (werk evidence-based).
  • Communicatie en transparantie: betrek medewerkers bij veranderingen in het performance-managementprogramma. Vraag hen om feedback.
  • Zinvol meten: meet een combinatie van factoren, zoals huidige prestaties, potentieel en het belang van vaardigheden voor het voortbestaan van de organisatie. Meet niet om het meten.
  • Technologie: maak gebruik van technologie die aansluit bij andere HR-processen. Zorg ervoor dat de technologie gebruiksvriendelijk en efficiënt is.

Bron: Towers Watson (towerswatson.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen