< Terug naar overzicht

Papieren advertentie houdt stand

De meerderheid van de beroepsbevolking prefereert jobadvertenties in printmedia (kranten, tijdschriften en huis-aan-huisbladen). Studenten en werknemers in HR, consultancy, IT en Marketing & Sales zoeken dan weer het liefst in online-media naar een nieuwe job.

Die conclusie komt naar voren in het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2008 (16.000 respondenten). Dit grootschalige onderzoek in Nederland wordt sinds 2004 uitgevoerd door het onderzoeksbureau Synovate.
Wat blijkt? 71% van de actieve beroepsbevolking maakt gebruik van printmedia wanneer ze van werk willen veranderen, 65% gebruikt online-media. Ruim de helft (52%) gebruikt het eigen netwerk.

Printmedia


Binnen de printmedia worden regionale dagbladen het meest gebruikt als oriëntatiemiddel, gevolgd door de landelijke dagbladen en huis-aan-huisbladen. Regionale dagbladen zijn vooral belangrijk als oriëntatiebron voor administratieve en financiële functies. Vakbladen worden veel geraadpleegd door juristen en personen op zoek naar beleids- en consultancyfuncties.

Online-media


Bij online-media zijn de vacaturesites de belangrijkste oriëntatiebron. Ook sites van specifieke bedrijven en/of organisaties zelf worden vaak geraadpleegd. Oriëntatie via sociale netwerksites als Hyves en LinkedIn is nog niet erg hoog en wordt slechts in 5% van alle gevallen gebruikt. Ook studenten maken hier nog niet vaak gebruik van (7%).

Studenten


In het laatste half jaar van de studie beginnen veel studerenden al met het oriënteren op een nieuwe baan. Een kwart begint pas na de studie met het zoeken naar een nieuwe baan. De meest gebruikte oriëntatiebron voor studenten is internet (81%), gevolgd door persoonlijke contacten (77%) en print (75%).
Minder dan een kwart (21%) oriënteert zich via uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus. Opvallend: studenten oriënteren zich vaker via vaktijdschriften op een baan dan de werkzame beroepsbevolking (35% versus 14%).

Uit het onderzoek blijkt ook dat van de werkzame beroepsbevolking 10% actief op zoek is naar een nieuwe baan en 64% latent werk zoekt, 27% is tevreden en zoekt niet.
Belgen zijn overigens veel loyaler, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Universiteit Antwerpen en Monster onder meer dan 1200 Belgische bedienden. 57,5% van de respondenten bekijkt amper vacatures en solliciteert niet, 37,3% van de Belgen bekijken af en toe vacatures, maar solliciteren niet of zelden, 5,2% solliciteert zeer regelmatig (om de paar maanden of zelfs elke maand).Meer informatie over deze studie leest u hier.

Bron: P&O Actueel

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen