< Terug naar overzicht

Overslaan lunchpauzes kost bedrijven miljoenen per jaar

De neiging om door te werken tijdens de lunch? Ongetwijfeld heel herkenbaar, maar absoluut niet verstandig. Op tijd pauzeren, is immers cruciaal voor uw energieniveau en productiviteit op de werkvloer.

Het brein is sterk, maar acht uur na elkaar wordt zelfs de slimste koppen te veel. De hersenen hebben immers tijd nodig om zich te herstellen en alles te verwerken, zeker bij een job waar ‘denken’ centraal staat. Zonder pauzes zal uw creativiteit op het eind van de dag niet veel meer voorstellen.

Aanslag op de productiviteit

Uit een onderzoek van gezondheidsorganisatie BUPA blijkt zelfs dat het overslaan van de lunchpauze bedrijven miljoenen euro's per jaar kost. Bij 48 procent van de werkenden die geen rust nemen 's middags, treedt rond 15 uur een productiviteitsdip op. Daardoor ontstaan veertig minuten verloren werktijd, zo stelt het BUPA.

Bovendien is het skippen van de lunch ook slecht voor de gezondheid, zo blijkt uit een onderzoek van de Britse Vereniging van Erkende Fysiotherapeuten. Wanneer de werkenden geen fatsoenlijke pauze nemen, voelt 20 procent van de ondervraagden zich sneller geïrriteerd en gestrest. Ook lichamelijke klachten, bijvoorbeeld rugpijn, worden vaak genoemd als een gevolg van het overslaan van de lunchpauze. Deze klachten ontstaan doordat de werknemers lange tijd in één houding zitten, bijvoorbeeld voor een computerscherm.

Rust en chocolade

Het is dus van wezenlijk belang om doorheen de werkdag een aantal keer op te staan en even te bewegen. Daarvan heeft u dubbel profijt: als u tijdens de lunch even weg bent van uw bureau, bestaat ook niet de verleiding snel wat klusjes af te maken. Op die manier wordt uw hersenen echte rust gegund.

Gezond eten is ook essentieel. Uw lichaam haalt energie uit voedsel, voornamelijk de hersenen verbruiken die energie. Typisch 'denkvoedsel’ met veel gezonde vetten zijn vis, pure chocolade, noten, zaden en avocado's.

Powernap 

Niet voor iedereen weggelegd, maar effectief bewezen is de powernap. Tijdens een dutje van zo’n twintig minuten hebben de hersenen alles verwerkt wat er daarvoor is binnengekomen. U bent weer helemaal klaar voor een volgende sessie denkwerk. In de meeste kantoren zal echter geen bed voorhanden zijn, maar indien u thuis werkt, kunt u deze optie eens proberen.

Bewegen voor meer enthousiasme en productiviteit

Daarnaast stimuleert ook een wandeling na de lunch uw productiviteit. Charles Hillman van de universiteit van Illinois bewees in 2013 dat de hersenactiviteit significant toeneemt na twintig minuten beweging.

Een nieuw Scandinavisch onderzoek testte deze hypothese en liet 56 vrijwilligers een wandeling maken tijdens hun lunchpauze. Tien weken lang moesten de proefpersonen, voornamelijk vrouwen, drie keer per week een wandeling maken tijdens de lunch. Na het onderzoek waren ze positiever, enthousiaster en productiever.

Bron: Elsevier (elsevier.nl)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen