< Terug naar overzicht

Overgrote meerderheid Belgische werknemers verkiest koning auto

Maar liefst 94 procent van de werknemers in Wallonië gaat met de auto naar het werk, in Vlaanderen is dit 81 procent en in Brussel 61 procent. Van de alternatieve vervoersmiddelen is de fiets het populairst in Vlaanderen (14 procent), en in Brussel het openbaar vervoer (36 procent). De auto is dus nog steeds met voorsprong het populairste transportmiddel, al staan zowel werknemers als -gevers open voor alternatieven.

De meeste Belgische werknemers gebruiken hun eigen auto om zich naar het werk te verplaatsen: in Vlaanderen en Wallonië gaat dit om respectievelijk 62 procent en 80 procent van de werknemers. Het percentage werknemers in Brussel dat de eigen auto gebruikt ligt met 36 procent beduidend lager. Bij bedrijfswagens ziet het er helemaal anders uit: die wordt het meest gebruikt door werknemers in Brussel (25 procent), gevolgd door Vlaanderen (19 procent) en Wallonië (14 procent). Opmerkelijk is dat maar liefst 1 op de 4 werknemers vindt dat hun bedrijfswagen niet noodzakelijk is voor hun werk.

Interesse in alternatieven

Met de fiets naar het werk gaan, is het populairst in Vlaanderen: 14 procent van de Vlaamse werknemers verplaatst zich met de fiets naar het werk, ten opzichte van amper 1 procent van de Waalse werknemers. Weinig verwonderlijk is dat het openbaar vervoer het populairst is in onze hoofdstad. Evenveel werknemers maken er gebruik van het openbaar vervoer, als er werknemers zijn die met hun eigen auto naar het werk gaan (36 procent).

Hoewel alternatieve vervoersmiddelen nog steeds onderdoen voor de auto, neemt de interesse in alternatieven zowel bij werknemer als werkgever toe: 49 procent van de Belgische werknemers wil zijn auto vaker thuis laten staan. 58 procent verkiest aanvullend loon of een alternatieve vergoeding boven een bedrijfswagen. 56 procent is geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget om vrij te spenderen aan verschillende vervoersmiddelen.

Aangezien de werknemers in Brussel het meeste te lijden hebben onder de fileproblematiek, is het logisch dat vooral zij zeer te vinden zijn voor een mobiliteitsbudget. Maar liefst 61 procent van de Brusselse werknemers heeft hierin interesse. In Vlaanderen en Wallonië is dit respectievelijk 46 procent en 44 procent.

Dat een mobiliteitsbudget de moeite waard is, toont onderzoek van Mobimix en SD Worx aan: 73 procent van de werknemers schat zijn werk-privébalans positiever in wanneer hij een mobiliteitsbudget ter beschikking heeft, 60 procent vindt de bedrijfscultuur aangenamer en moderner en 43 procent geeft blijk van een hoger engagement op de werkvloer. Bovendien heeft 58 procent van de werkgevers die een mobiliteitsbudget aanbieden een aantrekkelijker imago.

Mobiliteitsbudget

10 procent van de Belgische ondernemingen voerde het mobiliteitsbudget al in, en 29 procent van de ondernemingen is van plan dit binnen de één of twee jaar in te voeren. Momenteel is er echter nog geen wettelijk kader voor het invoeren van een mobiliteitsbudget. Werkgevers zien er dan ook een administratieve uitdaging in. Het is wachten op het wettelijk kader dat de federale regering tegen april wil klaar hebben.

Bron: SD Worx (sdworx.com)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen