< Terug naar overzicht

Online-rekruteren in opmars

Er bestaat een grote contradictie tussen de opvatting van rekruteerders en de opvatting van sollicitanten over online-werven. Dat besluit een Nederlands bedrijf dat een jaar actief is op de Vlaamse markt van online- rekruteren. Toch wordt online-rekruteren steeds populairder.

Een jaar terug startte Wouters & Volon met het Nederlandse rekruteringsmodel Adver-Online op de Belgische markt. Na een jaar evalueert het bedrijf het rekruteren en solliciteren op internet in Vlaanderen. Men meent dat we in Vlaanderen “nog iets achterop hinken ten opzichte van Nederland, maar dat online-rekruteren ook hier volop in opmars is en aan kwaliteit wint”.
Hierbij de belangrijkste bevindingen afgeleid uit workshops bij werkgevers, een rondvraag bij sollicitanten en een doorlichting van duizend cv’s van kandidaten die online solliciteerden.

Rekruteerders versus sollicitanten


Volgens Adver-Online heerst er nog een grote contradictie tussen de opvatting van rekruteerders en de opvatting van sollicitanten over het online wervingsproces. Sollicitanten ervaren de vele vacatures van intermediairs, zoals uitzendkantoren, als een barrière. Rekruteerders besteden daarentegen wegens gebrek aan tijd, middelen en/of kennis van de online-markt hun online-jobadvertenties uit aan ... intermediairs.

Niet alleen voor jonge mannen


De screening van duizend cv’s van online-sollicitanten die reageerden op een selectie van honderd verschillende vacatures leert dat online-solliciteren steeds minder een exclusieve mannenzaak is. Bij de jongste generaties op de arbeidsmarkt zoeken evenveel vrouwen als mannen online naar een nieuwe job.
Zo’n vier op de tien reacties komt van twintigers. Maar ook vijftigplussers zijn met tien procent volwaardig vertegenwoordigd. Niet alleen jongeren solliciteren dus online.
Het gaat doorgaans wel om hoger opgeleiden: 74 procent van de kandidaten heeft hogere studies achter de rug. Opvallend: vooral de jongeren zijn hoger opgeleid.
De steekproef toont tevens aan dat de helft van de sollicitanten in Vlaanderen afkomstig is uit Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Brussel en Vlaams-Brabant zijn goed voor 27 procent.

[ONDERLIJND]Nog enkele vaststellingen:[/ONDERLIJND]
  • Communicatie, techniek, verkoop en logistiek vormen met bijna 70 procent de favoriete richtingen van de online-sollicitant.

  • De helft van de kandidaten solliciteert terwijl hij nog aan het werk is. Tien procent heeft de schoolbanken net verlaten en veertig procent is effectief werkzoekend.

  • Een kleine vijftig procent had tot op de dag van hun sollicitatie één tot twee verschillende werkgevers. Zo'n 35 procent werkte tot aan hun sollicitatie al voor drie tot acht werkgevers.

  • De sociale verkiezingen hadden een nefaste invloed op het online-wervingsproces, vakantieperiodes daarentegen hebben geen invloed op het aantal reacties die een vacature telt.

  • De meeste cv’s zijn opgemaakt in het Nederlands, vooral in de logistieke sector solliciteert men in het Engels.

  • Lees meer over

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen