< Terug naar overzicht

Onderzoek duaal leren (2): het profiel van de mentor

Om het relatief nieuwe decreet OAO, dat bepaalde aspecten van alternerende opleidingen regelt, te evalueren, is SYNTRA Vlaanderen in zee gegaan met het Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CESO) van de KU Leuven. In het tweede luik over het onderzoek focussen we op het profiel van de mentor.

Gemiddeld is een mentor 44 jaar oud en is hij of zij al ongeveer 22 jaar aan het werk. Bijna 98 procent van de mentoren gaf aan in België geboren te zijn. In de bevraging waren er 40 procent vrouwelijke mentoren en 60 procent mannelijke. Deze genderverdeling is natuurlijk sectorgevoelig. We zien dan ook dat in middelgrote ondernemingen en bij de sectoren social profit en verkoop & marketing er meer vrouwen dan mannen de taak van mentor op zich nemen.

Veel zaakvoerders

Iets meer dan de helft (55 procent) van de mentoren is werknemer in de onderneming, terwijl 45 procent van de mentoren aangeeft zaakvoerder te zijn. Van de laatste groep zien we dat 82 procent van de mentoren de zaakvoerder zijn van een micro-onderneming, 31 procent is dit in een kleine onderneming en 5 procent van de mentoren is zaakvoerder van een middelgrote onderneming. Geen enkele mentor is zaakvoerder van een grote onderneming.

40 procent van de mentoren geeft aan een diploma van de hogeschool of universiteit te bezitten, 35 procent heeft alleen secundair onderwijs gevolgd (eventueel met een zevende jaar of een diplomajaar).

De mentor heeft gemiddeld bijna 23 jaar werkervaring, werkt gemiddeld 14 jaar voor de huidige onderneming en  heeft gemiddeld bijna 8 jaar ervaring met het begeleiden van jongere werknemers binnen de huidige onderneming. De meeste mentoren hebben tussen de 2 en 5 jaar ervaring met het begeleiden van jongeren (43 procent). In de groepen 6 tot en met 10 jaar ervaring en meer dan 10 jaar ervaring vinden we ongeveer evenveel mentoren terug (respectievelijk 22 procent en 27 procent).

De motivatie

In de bevraging gaven de mentoren aan dat de helft van hen de taak mentor uitvoert omdat ze graag hun kennis willen doorgeven (50 procent). 26 procent doet het omdat ze graag jongeren begeleiden en de overige mentoren doen het omdat ze het als taak opgelegd kregen (15 procent), ze kansen willen geven aan jongeren (5 procent) of omdat ze toekomstige werknemers willen opleiden (4 procent). Hieruit kan men besluiten dat de meeste mentoren de taak opnemen vanuit een intrinsieke motivatie en slechts een klein deel (15 procent) heeft deze taak opgelegd gekregen.

Bron: Jaarrapport werking Vlaams partnerschap duaal leren (syntravlaanderen.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen