< Terug naar overzicht

Onboarding bij HP: “Bouwen aan enthousiasme en ambassadeurschap”

De missie van laptopbouwer HP is om te zorgen voor ervaringen die verbazen. Maar wat met onboarding? Ook daar is het doel om nieuwe medewerkers te verbazen en hen enthousiast te maken over het werken bij HP. Bezoekers van UNLEASH 2019 kregen een blik achter de schermen van hoe ze dat hebben aangepakt.

Eind 2015 splitste HP in twee afzonderlijke bedrijven, HP Inc en Hewlett Packard Enterprises. HP Inc – dat zich voornamelijk richt op de markt van laptops en printers – stelde zichzelf tot doel “to engineer experiences that amaze”. “Maar wat we ons al snel realiseerden”, zegt Madalina Antohe, Global Employer Branding & Recruitment Marketing Manager, “was dat de eigen onboarding niet voldeed aan die missie. We zijn dan feedback gaan vragen aan stakeholders, medewerkers... en we wisten dat we wel wat werk te doen hadden.”

HP koos ervoor om de principes van 'design thinking' te hanteren om tot een nieuwe onboarding te komen, zegt Marie Francine Rosca, Head of Employee Learning Experience. Zo interviewden ze meer dan 100 nieuwkomers uit verschillende afdelingen en op verschillende niveaus, en verschillende hiring managers. Die resultaten werden gecombineerd met de uitkomst van meer dan 500 antwoorden op een wereldwijde peiling en gesprekken met meer dan 15 HR-diensten in verschillende landen.

Op basis van al die input construeerde HP drie persona’s – twee van pas aangeworven medewerkers en één van een hiring manager – waarin de gedachten, emoties en gevoelens van de betrokkenen zijn opgenomen, van de preboarding tot 90 dagen na de start. “We realiseerden ons toen pas echt dat onboarding een rollercoaster van emoties is”, herinnert Madalina Antohe zich.

Al het voorgaande was input voor de vier belangrijke thema’s waarrond men aan het werk ging: ownership, een gepersonaliseerde onboarding-ervaring, ambassadeurschap en ondersteunende tools. Om het onboarding-traject vorm te geven, ging HP aan de slag met de vier thema’s – ze vertrokken hiervoor van "Hoe zouden we kunnen...?"-vragen om met ruwe, ‘low resolution’-prototypes te komen. Tijdens deze fase ontstond het idee van een onboarding-platform, waarin HP de grote hoeveelheid informatie die beschikbaar was voor nieuwe mensen en hun managers, samenbracht.

Hoe doen ze het? Lees het in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen