< Terug naar overzicht

‘Olympische’ campagne voor arbeidsrechten

De twee grote vakbonden, ACV en ABVV, vormen front met Oxfam Solidariteit, Oxfam Wereldwinkels en de Schone Kleren Campagne om naar aanleiding van de Olympische Spelen in Athene campagne te voeren voor de arbeidsrechten van de textiel- en kledingarbeiders in ontwikkelingslanden.


Op 4 maart stellen de actiepartners een rapport met bevindingen en eisen voor, dat ze zullen overhandigen aan het Internationaal Olympisch Comité, het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, Adidas (hoofdsponsor Belgische Olympische ploeg) en Fila.


De vakbonden en niet-gouvernementele organisaties zetten de toon als volgt: “Grote sportmerken profiteren van de goedkope productie van sportschoenen en sportkledij. Het zijn de arbeiders die er de prijs voor betalen. De basisrechten van miljoenen arbeiders over de hele wereld, vooral vrouwen, worden schaamteloos met de voeten getreden. Terwijl in Athene de schijnwerpers zullen gericht zijn op de Olympische waarden van fair play, komen wij op voor fair pay.”


Doelwit van de actie zijn de grote sportmerken en sponsors. Via druk in de publieke opinie willen de actievoerders vooral het recht op vakbondsvereniging en collectieve onderhandelingen afdwingen. Dit moet dan de verbetering van loonvoorwaarden en arbeidsomstandigheden vooruit helpen. (www.schonekleren.be)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen