< Terug naar overzicht

Nooit eerder waren sollicitanten zo goed geïnformeerd

Kandidaten verzamelen een maximum aan informatie over salarissen, voordelen, missie en waarden van de onderneming, bedrijfscultuur, flexibiliteit, … vooraleer ze op een vacature ingaan. Ze willen als het ware een voorafspiegeling van hun nieuwe job die moet voldoen aan hun verwachtingen. Dankzij die sterke voorbereiding grijpen ze de macht tijdens de sollicitatie.

De groeiende toegankelijkheid tot informatie veranderde de manier waarop de kandidaat op zoek gaat naar een job en de werkgever naar een kandidaat. Vroeger helde de machtsbalans tijdens een selectieprocedure duidelijk over in het voordeel van de werkgever. Een kandidaat had bitter weinig informatiebronnen over zijn potentiële werkgever en kon meestal pas tijdens het laatste gesprek aspecten aankaarten zoals salaris en doorgroeimogelijkheden. De hedendaagse kandidaat informeert zich echter proactief en durft veel meer eisen te stellen.

Die evolutie is het meest uitgesproken bij kandidaten van de millennial-generatie (geboren tussen 1982 en 1996 / 20-34 jarigen) die van job of bedrijf willen veranderen of bij kandidaten die felbegeerd zijn op de arbeidsmarkt (ingenieurs, IT-specialisten, marketingexperts). Zo blijkt uit de tweede editie van de ManpowerGroup-enquête naar de voorkeuren en het zoekgedrag bij bijna 14.000 kandidaten uit 19 landen wereldwijd.

Salaris en jobinhoud primeren

In alle landen die onderzocht werden, hechten de kandidaten het grootste belang aan informatie over het loon en de jobinhoud. Liefst 59 procent van de bevraagden zegt dat ze hun beslissing om al dan niet in te gaan op een vacature, laten afhangen van de loonvoorwaarden. 53 procent vindt informatie over de jobinhoud belangrijk.

Een criterium dat almaar populairder wordt, is de flexibiliteit in uurrooster. Goed voor een vierde plaats (38 procent) en op gelijke hoogte met de voordelen die de werkgever biedt. Op nummer drie staat het criterium ‘doorgroeimogelijkheden’ (39 procent).

44 procent zoekt eerst info over loonvoorwaarden

Maar liefst 44 procent van de ondervraagden stelt dat ze informatie over de loonvoorwaarden hadden opgezocht vooraleer te beslissen op een vacature in te gaan. 41 procent liet zich leiden door informatie over de specifieke voordelen die het bedrijf bood. Uit een enquête die ManpowerGroup vorig jaar organiseerde, blijkt trouwens dat mensen die van job willen veranderen een hoger loon dubbel zo belangrijk vinden als de inhoud van de functie.

Naast informatie over loonvoorwaarden en voordelen, analyseert 28 procent van de bevraagde kandidaten de 'employer brand', terwijl 32 procent meer wil weten over de visie van het bedrijf, zijn missie en zijn engagement op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzame ontwikkeling.

Deze trends worden nog versterkt door het groeiende aandeel millennials op de arbeidsmarkt – goed voor 35 procent van de wereldwijde beroepsbevolking in 2020.

Bron: ManpowerGroup (manpowergroup.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen