< Terug naar overzicht

Nood aan een flexibele aanpak van talentmanagement

De overgrote meerderheid van de organisaties schakelen freelancers in. Toch heeft slechts een op de drie een formeel beleid hieromtrent. Bovendien worden freelancers in Belgische bedrijven zelden ingezet voor het uitvoeren van corebusinesstaken.

Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx en Antwerp Management School uitgevoerd in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek toont aan hoe organisaties freelancers inzetten, op welke afdelingen, voor hoelang en voor welke specifieke taken. Uit het internationale onderzoek blijkt dat bedrijven vooral voor hooggespecialiseerde taken een beroep doen op freelancers. In België is dit iets minder dan de helft (47,5 procent). 

Tijdens de HR Square Masterclass van 24 mei benadrukte professor Ans De Vos (Antwerp Management School) al dat talent niet altijd op de payroll hoeft te staan. Het merendeel van de Belgische bedrijven (97 procent) doet een beroep op freelancers, maar slechts een op de vijf (18,8 procent) zet hen in voor corebusinesstaken zoals HR, marketing of productontwikkeling. Dat is minder dan het gemiddelde in andere Europese landen, waar meer dan een kwart freelancers inschakelt voor kerntaken.  

Strategische aanpak 

Hoewel de meeste bedrijven freelancers inzetten, geeft slechts een derde aan dat dit deel uitmaakt van een formele workforce planning strategie. 32 procent zegt dat het inschakelen van freelancers veeleer een ad hoc beslissing is. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten verwacht geen problemen om extern het nodige talent aan te trekken de komende drie jaar. Dit kan verklaren waarom weinig bedrijven het inschakelen van freelancers op een strategische manier aanpakt. Anderzijds verwacht een op de drie op korte termijn (binnen de drie jaar) een tekort aan intern talent om de organisatiedoelen te realiseren. Bovendien geeft slechts 30 procent aan dat hun huidige medewerkers over de competenties beschikken die essentieel zijn om te innoveren. 

De beslissing om freelancers in te zetten, wordt vooral genomen door de lijnmanager of het managementteam (54 procent). In de overige 44 procent van de bedrijven wordt HR betrokken in de beslissing. In 35 procent van de bedrijven is HR verantwoordelijk voor het aantrekken van freelancers. Toch is HR in een kwart van de organisaties in Europa zelden of nooit betrokken in het beslissingsproces.

Ook in Belgische bedrijven wordt het HR-team meestal niet betrokken bij de beslissing om freelancers in te schakelen. Immers in bijna de helft van de Belgische respondenten wordt het HR-team pas achteraf geïnformeerd over de beslissing.  

Meer flexibiliteit 

De twee belangrijkste redenen om freelancers in te schakelen zijn meer flexibiliteit (65 procent) en het feit dat het om mensen gaat met een specifieke expertise die moeilijk te vinden is (63 procent). Opvallend is dat 36 procent van de respondenten aangeeft dat de betrokken persoon liever aan de slag gaat als freelancer dan op de payroll te staan. 

Freelancer als eigen keuze 

De onderzoekers peilden ook naar de motieven om aan de slag te gaan als freelancer. De meerderheid kiest om intrinsieke redenen voor een carrière als zelfstandige. Ze hopen zo meer interessante opdrachten te krijgen (69 procent) of opdrachten die beter aansluiten bij hun interesse (68 procent). Maar ook de grotere flexibiliteit is een belangrijke reden. 68 procent verwijst naar de vrijheid zelf te bepalen welke opdrachten ze aanvaarden. Bijna de helft wil op die manier een betere balans vinden tussen werk en privé.  

Niettemin zegt een substantieel deel van de respondenten dat ze uit noodzaak een loopbaan als freelancer uitbouwen. Zo zegt 15 procent dat ze freelancer zijn omdat ze geen vaste baan vonden. 18 procent zegt dat de organisatie hen geen vast contract wou geven. 9 procent kreeg de keuze freelancer worden of ontslagen worden. 

Een meerderheid van de freelancers (70 procent) is optimistisch en verwacht ook in de toekomst samen te werken met zijn huidige opdrachtgevers. 62 procent denkt in gelijkaardige projecten of opdrachten aan de slag te kunnen bij andere opdrachtgevers. 53 procent denkt ook andere opdrachten te kunnen uitvoeren dan dat ze nu doen.

Toch investeren freelancers te weinig in hun toekomstige inzetbaarheid. Slecht vier op de tien geeft aan dat ze de nodige tijd vrijmaken om de kennis en vaardigheden nodig in hun huidige opdrachten verder te ontwikkelen. En 56 procent zegt zich bij te scholen zodat ze in de toekomst inzetbaar zijn voor andere opdrachten.  

In HR Square 182 (september 2018) kan u het verslag van professor Ans De Vos bijdrage tijdens de HR Square Masterclass van 24 mei lezen. Wilt u het volledige nummer lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Nathalie Dierickx, nathalie.dierickx@hrsquare.be, 0474 97 07 43.  

Bron: Antwerp Management School/SD Worx

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen