< Terug naar overzicht

Nieuwe job is als verliefdheid

De manieren waarop mensen met een nieuwe job zich aan een organisatie binden, vertonen opvallende parallellen met hoe mensen verliefd worden. Liefde op het eerste gezicht kan duurzame liefde worden, maar de verliefdheid kan ook snel opnieuw over zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel in samenwerking met Nederlandse universiteiten. “De gevoelens van werknemers tegenover hun nieuwe organisatie zijn net zo divers als bij een beginnende relatie”, zegt Joeri Hofmans van de VUB.

In de studie bevroegen de onderzoekers 72 starters een maand voor en zes maanden na de aanvang van hun nieuwe job. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat het socialisatieproces, het proces waarbij je als buitenstaander aan de organisatie wordt ongevormd tot een “insider”, op vijf verschillende manieren kan verlopen.

  • “high match”
    In het “high match”-scenario (34.5 procent van de deelnemers) ervaren nieuwe medewerkers meteen gevoelens van fierheid ten opzichte van de nieuwe organisatie en deze positieve gevoelens blijven aanhouden.


  • “low match”
    Hier tegenover staat het “low match”-scenario (11.5 procent): medewerkers beginnen de nieuwe job meteen met een slecht gevoel en deze negatieve gevoelens verdwijnen niet.


  • “moderate match”
    Ten derde is er het “moderate match”-scenario (12.5 procent), waarbij nieuwe medewerkers zich tevreden stellen met een gemiddelde match met de nieuwe organisatie.


  • “learning to love”
    De onderzoekers vonden ook evidentie voor een “learning to love”-scenario (16.5 procent): in het begin is de nieuwe medewerker nog wat sceptisch en terughoudend, maar waar na verloop van tijd groeien de gevoelens van fierheid ten opzichte van de organisatie.


  • “honeymoon-hangover”
    Ten slotte vertoonden sommige nieuwkomers dan weer een “honeymoon-hangover”-scenario (25 procent): ze begonnen met volle moed en veel enthousiasme aan de nieuwe job, maar deze initiële positieve gevoelens verdwenen snel.


  • “De resultaten van deze studie geven aan dat het zowel voor de organisatie als voor de nieuwe werknemer cruciaal is om het integratieproces in de gaten te houden, zodat men tijdig kan ingrijpen voordat zich problemen voordoen, zoals een goede werknemer die de organisatie dreigt te verlaten. Dit kan bijvoorbeeld door de doelen en missie van de organisatie duidelijk te communiceren, emotionele en/of instrumentele ondersteuning te bieden aan de werknemer, en in te zetten op een goede manager-werknemer relatie en communicatie”, zegt Hofmans.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen