< Terug naar overzicht

Niet de juiste kennis en medewerkers grootste struikelblokken voor digitale transformatie in België

Voor 1 op de 4 Belgische bedrijven is digitale transformatie een onbekend begrip. Vanuit een ietwat optimistischer perspectief: 6 op de 10 Belgische bedrijven beseffen dat groei steeds moeilijker wordt zonder digitale transformatie. Toch dient er nog een flinke weg afgelegd te worden én er is niet bijster veel tijd om er klaar voor te zijn: 53 procent verwacht dat digitale innovaties binnen het jaar hun sector helemaal overhoop zullen halen. Nu nog de kennis én de juiste medewerkers ervoor vinden ...

Die gegevens komen uit een enquête van de businessbladen Trends en TrendsTendances in opdracht van SAP bij nagenoeg 1100 Belgische bedrijven en organisaties in alle sectoren. Daarin werd gepeild hoe Belgische bedrijven reageren op de digitale evolutie. En hoe innovatief zijn ze? Hoe vertaalt digitale transformatie zich op de werkvloer? Op basis daarvan komt de SAP Technobarometer tot stand.

Groeiend besef van digitale impact

In de eerste editie van deze Technobarometer, zo’n 18 maanden geleden, bleek dat 24 procent van de Belgische bedrijven verwachtte dat digitale innovaties binnen het jaar een impact zouden hebben op hun sector. Vandaag tonen de nieuwe resultaten dat 53 procent van de bedrijven dit nu verwacht.

Zo’n 90 procent van de respondenten geeft aan dat digitale transformatie voor hun bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk is. Zonder digitale transformatie zal het steeds moeilijker worden om te groeien en competitief te blijven (58 procent). Meer dan 1 op de 4 denkt bovendien dat hun bedrijf binnen 10 jaar niet meer zal bestaan indien er niet geïnvesteerd wordt in digitale transformatie.

43 procent van de Belgische bedrijven heeft op dit moment digitale transformatie al helemaal of gedeeltelijk geïmplementeerd. Bij grote bedrijven (> 500 werknemers) is 87 procent bezig met digitale transformatie. Voor slechts 4 procent is dit gewoonweg niet aan de orde. De helft van de Belgische bedrijven heeft tot vijf digitale projecten lopen. Bij 1 op de 5 zijn dat er tussen de 5 en 20.

Bij kmo’s zegt 77 procent momenteel in de beginfase te zitten. Een vergelijking met de eerste editie van de Technobarometer wijst uit dat kmo’s nu op het niveau zitten waar grote bedrijven zich toen bevonden. Kortom, het besef dat er echt iets gaat en moet veranderen, groeit stevig.

Hoe vertaalt digitale transformatie zich?

Uit de resultaten van de vorige Technobarometer kwam naar voren dat voor Belgische bedrijven digitale transformatie zich hoofdzakelijk vertaalde in projecten rond cloud, mobile en ERP. De nieuwste Technobarometer vermeldt technologieën waar anderhalf jaar geleden amper sprake van was, zoals robotics of machine learning. Cloud computing is zelfs meer dan verdubbeld en e-commerce prijkt helemaal bovenaan op de lijst van digitale toepassingen. Ook opmerkelijk: bijna 1 op de 4 bedrijven heeft projecten rond machine learning lopen.

De beslissing om digitaal te transformeren, wordt bij bijna 7 op de 10 bedrijven genomen door de directie. Als gevraagd wordt naar de redenen, komt het verhogen van de efficiëntie op een onbetwiste eerste plaats met 76 procent. Vervolgens staat de klant centraal met het verhogen van de service voor klanten (61 procent).

Met betrekking tot hun innovatiekracht geeft 19,5 procent van de bedrijven trouwens aan voor te lopen op hun concurrenten. 48 procent zegt op gelijk niveau te zitten. Meer dan 1 op de 4 (26 procent) vindt dat ze achterlopen op hun concurrenten.

Maar vind je wel geschikte medewerkers ervoor?

Drie elementen staan op kop als het gaat over de grootste struikelblokken voor het doorvoeren van digitale transformatie:

  1. We hebben niet de kennis in huis (57 procent).
  2. We hebben geen digitale strategie (54 procent).
  3. We hebben niet de juiste medewerkers (50 procent).

Het belang van deze items varieert afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Zo staat bij grote bedrijven (> 500 werknemers) het gebrek aan de juiste medewerkers en digitale strategie op nummer 1 (57 procent), gevolgd door het gebrek aan kennis (51 procent).

Bij kmo’s overheerst het gebrek aan digitale strategie (58 procent), gevolgd door het gebrek aan kennis (50 procent) en de juiste medewerkers (49 procent). Bedrijven met minder dan 50 werknemers geven aan dat het gebrek aan kennis (63 procent) het grootste struikelblok is. 47 procent van hen geeft ook aan niet te weten waar en hoe te beginnen.

‘Intelligent Enterprises’

De Technobarometer geeft duidelijk aan dat digitale transformatie niet langer een hype is, maar een realiteit. Nieuwe technologieën, zoals machine learning, cloud, Internet of Things of blockchain, hebben één ding gemeen: ze draaien rond data. Ze geven data vrij en ze transformeren data. Bedrijven die deze data op een slimme manier weten te gebruiken, zullen een voorsprong hebben. Zij zullen gaan behoren tot de ‘Intelligent Enterprises’. Of HR zelf daar ondertussen klaar voor is …?

Bron: Trends (trends.be), SAP (sap.com)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen