< Terug naar overzicht

MVO magneet voor werknemers

Als werknemers uit België mogen kiezen waar ze werken, hebben zij een duidelijke voorkeur voor werkgevers met een goede reputatie op het gebied van milieu en ethiek. Dit blijkt uit een internationale enquête over plaatsen van tewerkstelling.

Het onderzoek, uitgevoerd door Kelly Services, toont aan dat alle leeftijdsgeneraties zich meer aangetrokken voelen tot bedrijven die ethisch verantwoord en milieuvriendelijk handelen. Het verschil is echter dat de oudere werknemers, babyboomers (48 - 65 jaar) en de zogenaamde Generatie X (30 – 47 jaar), hier kritischer naar kijken dan hun jongere collega’s van de Generatie Y (18 – 29 jaar). Het HRM-bureau verzamelde de standpunten van bijna 100.000 personen uit 34 verschillende landen, waaronder België.

Salaris versus imago


Meer dan een derde van alle werknemers is bereid om een salarisverlaging of een functiedegradatie te aanvaarden als zij kunnen werken voor een organisatie met een goed bedrijfsimago. 44 procent van Generatie X zou bereid zijn minder te verdienen of een lagere functie te aanvaarden, als zij kunnen werken bij een sociaal verantwoordelijke werkgever. Bij Generatie Y en de baby boomers daalt dit tot 39 procent.
Het onderzoek toont ook aan dat bij werknemers die zelf hun werkplek kunnen kiezen, de bezorgdheid over ethisch gedrag zwaarder weegt dan de bezorgdheid over het milieu. Dit geldt voor alle generaties.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek:
  • 75 procent van de respondenten werkt liever voor een organisatie die als ethisch en maatschappelijk verantwoord wordt beschouwd;

  • 74 procent werkt liever voor een organisatie die als milieuvriendelijk wordt beschouwd;

  • 60 procent geeft aan dat zij bij de keuze van een werkgever, de reputatie van een organisatie wat betreft ethisch gedrag ‘zeer belangrijk’ acht;

  • 41 procent zou bereid zijn om een minder belangrijke rol of een lager salaris te aanvaarden om te werken voor een organisatie waar milieu en gemeenschap hoog staan aangeschreven;

  • 42 procent geeft aan dat het beleid van een organisatie tegen de opwarming van de aarde ‘zeer belangrijk’ is bij de keuze van een werkplek.


  • Ander recent onderzoek toont aan dat de economische crisis MVO naar de achtergrond heeft verdreven. Ondernemingen richten zich vooral op de personele kanten van de organisatie. Hier leest u er meer over.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen