< Terug naar overzicht

Multinationals sturen meer managers naar het buitenland

Internationale ondernemingen verwachten meer senior managers naar buitenlandse posten te sturen in de komende vijf jaar.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Up or Out – Next Moves for the Modern Expatriate’, uitgevoerd door de gerenommeerde Economist Intelligence Unit, in opdracht van kantoor- en werkplekspecialist Regus. Het onderzoek is gebaseerd op een bevraging van 418 senior executives die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsonderdelen in het buitenland.

Wat is er aan de hand? Door een afnemende vraag in de westerse markten neemt de druk toe om uit te breiden in China, India en andere markten waar sprake is van groei. Bijna 40 procent van de ondernemingen is dan ook van plan om meer managers naar het buitenland te sturen in de komende vijf jaar.

“Strategieën met betrekking tot het uitsturen van mensen geven een breder inzicht in de mondialisering, of het nu gaat om de regio’s waar bedrijven in investeren, of de dagelijkse uitdagingen die horen bij het opstarten van een kantoor op een andere plek”, zegt Paul Lewis, managing editor van de Economist Intelligence Unit en auteur van het onderzoek.

“Dit onderzoek laat zien dat de mondialisering bedrijven ertoe dwingt om de plek waar zij hun activiteiten uitrollen te herzien en te kijken naar hoe zij omgaan met hun mensen en vastgoed. De behoefte aan wereldwijd actieve en flexibele werknemers vergroot de uitdaging om te voorzien in een passende werkomgeving tegen een redelijke prijs”, voegt Mark Dixon, CEO van Regus Group, eraan toe.

Andere belangrijke resultaten uit het onderzoek:

  • Managers willen graag deel uitmaken van de wereldwijde trend van mondialisering en mobiliteit. Vier op de vijf is van mening dat een post in een groeimarkt bijdraagt aan de carrièreontwikkeling.

  • Bedrijven zijn eerder geneigd om expats naar China, India en andere Aziatische landen te sturen dan naar een andere opkomende markt. Daarna zijn het Midden-Oosten, Rusland en Oost-Europa de meest geliefde bestemmingen.

  • Ongeveer drie op de vijf expats is van mening dat het hoofdkantoor de aard van de plaatselijke zakelijke omgeving niet volledig begrijpt. Eén op de drie expats klaagt over overmatig ingrijpen.

  • Meer dan de helft van de expats wordt naar een bepaalde locatie gestuurd voor een periode tussen de twee en de vijf jaar. Tegelijkertijd is er een stijging in het aantal gevallen van flexibel werken, zoals kortetermijnopdrachten en ‘forens’-opdrachten.

  • Bijna driekwart van de respondenten is van mening dat een ‘gevoel voor de cultuur’ de belangrijkste eigenschap is van een expat.


  • Het onderzoek ‘Up or Out – Next Moves for the Modern Expatriate’ kan gratis worden besteld via: www.eiu.com/sponsor/expatriates.

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen