< Terug naar overzicht

Multiculturele bedrijven presteren beter

Bedrijven die divers zijn samengesteld en inspelen op de multiculturele omgeving, presteren beter. Toch laten veel bedrijven kansen liggen.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Exploring Cultural Diversity: concurrentievoordelen uit multiculturele strategieën' van Youssef Boutachekourt. Hij promoveerde daar onlangs op aan de Universiteit van Tilburg. Boutachekourt deed onderzoek naar de wijze waarop banken, verzekeringsmaatschappijen en assurantiekantoren hun voordeel trachten te behalen.

In het vakgebied bestaat geen consensus over het nut van diversiteit. Voorstanders benadrukken welke inhoudelijke voordelen diversiteit kan opleveren (zoals een betere aansluiting op de markt en hoger probleemoplossend vermogen). Tegenstanders waarschuwen voor de lastigere procesmatige kant (zoals de lagere sociale cohesie en de stijging van conflicten op het werk).

Boutachekourts stelling is dat het voordeel kan opleveren mits je het goed managet: “Hoeveel voordeel het je oplevert, hangt af van de sector waarin je zit. Maar bij alle bedrijven die aandacht hebben voor multiculturaliteit, zie je een stijging in de klantengroei.”

Drie bronnen van voordeel


De promovendus komt tot de conclusie dat drie bronnen leiden tot voordelen.

  • 1. Het eerste voordeel bestaat eruit dat multiculturele bedrijven een beter imago hebben bij allochtonen. Dat is belangrijk in de dienstverlening waarin vertrouwen een rol speelt. Wanneer de klant zich in het personeel herkent, is dat vertrouwen sneller gelegd. Je gaat makkelijker over tot een verkoop wanneer dat is tegenover iemand die je vertrouwt en dat is eerder iemand van je eigen groep.

  • 2. Een tweede factor bestaat uit de multiculturele competenties van medewerkers. Je komt een stuk verder in het gesprek wanneer je de belangrijkste culturele waarden weet in te schatten.

  • 3. Een derde bron die leidt tot concurrentievoordeel zijn de multiculturele netwerken.


  • Volgens Boutachekourt zijn er twee belangrijke stappen die je moet zetten om gebruik te maken van het multiculturele netwerk:

  • 1. Zorg dat het management erop gericht is. “Wanneer het management besluit om alle medewerkers gelijk te benaderen en culturele verschillen niet te zien, dan gebeurt er helemaal niks. Pas wanneer je mensen ziet en erkent in hun verschillend-zijn, kunnen ze dat verschil ook gaan inzetten.”

  • 2. Zoek mensen in de organisatie die dit onderwerp willen aanjagen. “Begin met pilots en kijk hoe succesvol dat is. Daarbij is het wel belangrijk om doelstellingen af te spreken, anders blijft het hangen.”


  • Bron: P&O Actueel

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen