< Terug naar overzicht

Monster.be viert vijfde verjaardag

In juni 1999 hield de Amerikaanse e-rekruteringsreus Monster zijn Belgische dochter Monster.be boven de doopvont. De vijfde verjaardag wordt gevierd met heuglijk nieuws: het aanbod van cv’s, maar - een hoopvol teken voor de conjunctuur en de arbeidsmarkt - ook van de vacatures is de jongste maanden spectaculair gestegen.

On-linerekruteerder Monster viert niet alleen zijn vijfde verjaardag in België, maar tegelijkertijd ook zijn tiende verjaardag op internationaal vlak. Wereldwijd telt Monster nu al zowat 35 miljoen cv’s én meer dan 100.000 bedrijfsklanten, die vacatures bekendmaken via deze jobsite. Dat is goed voor ongeveer een miljoen vacatures.


Op de Belgische site vinden we vandaag meer dan 7000 jobaanbiedingen en ongeveer 150.000 cv’s van werkzoekenden. Maandelijks wordt de site door meer dan 200.000 surfers bezocht. Het aantal bezoekers blijft stevig stijgen. In het eerste kwartaal van 2004 werd zelfs een toename van 73% in cv’s geregistreerd. Nog belangrijker: in dezelfde periode werden 70% méér jobs aangeboden dan een jaar voordien. Het aantal eenmalige bezoekers nam toe met 12% in vergelijking met dezelfde periode in 2003.


“Door internet zijn onze rekruterings- en sollicitatiegewoonten fundamenteel veranderd”, vindt Patrick Lamoral, algemeen directeur van Monster in België. Het fel toegenomen gebruik van het medium is ook te danken aan de technologische vooruitgang. Jaarlijks investeert Monster 15 miljoen dollar in onderzoek en ontwikkeling.


Maar trekken jobsites dan niet vooral jongeren en techneuten aan, terwijl andere profielen nog altijd liever gedrukte vacatures lezen dan ernaartoe te surfen? Volgens een Monster-onderzoek is die opvatting totaal achterhaald. Bij de werkzoekenden zijn de jongeren zelfs in de minderheid. In dat profiel vinden we momenteel 13% (al dan niet afgestudeerde) studenten tegenover zowat 41% aan ervaren midcareers. En verder zijn er onder meer geïnteresseerde managers (13%), executives (4%) en senior executives (1%). Die surfers zijn actief op zoek naar een job, niet alleen binnen de IT-sector (14%), maar ook binnen administratie en diensten (11%), marketing en communicatie (14%), verkoop (11%) en diverse andere deelgebieden.


Nog een cliché wordt omver gekegeld: niet alleen grote bedrijven en start-ups in de hightech rekruteren on line. Het bedrijvenscala bevat allerhande sectoren van allerhande omvang, van KMO’s tot multinationals. Uiteraard laat Monster de verjaardag niet voorbijgaan zonder ook op de lage prijs te wijzen in vergelijking met de traditionele vacatures in kranten en tijdschriften. Maar de concurrentie schuilt niet alleen in de printvacatures, ook andere jobsites, printgerelateerde rekruteringssites (zoals deze van de jobbijlagen Jobat en Vacature) en de sites van de bedrijven zelf hengelen in dezelfde vijver.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen