< Terug naar overzicht

“Mobiliteit: de werkgever heeft een leidende rol”

Hoe medewerkers zich van en naar het werk verplaatsen, is een gewoonte die maar moeilijk te veranderen valt. Hen op maat en proactief alternatieven voorstellen, en laten proeven van onbekende en dus onbeminde vervoersmodi: dat is de manier waarop men hen de autoreflex kan afleren, zo stelt professor Davy Janssens (Universiteit Hasselt).

Mobiliteitswetenschapper Davy Janssens is als professor verbonden aan de Universiteit Hasselt, waar hij zich gespecialiseerd heeft in onderzoek naar het verplaatsingsgedrag van mensen. Dat onderzoek tracht hij te gebruiken om praktische oplossingen en producten te ontwikkelen. Route2School, een crowdsourcingapplicatie die gebruikt wordt om onveilige plaatsen in kaart te brengen op weg naar school, is misschien het bekendste product waaraan hij meewerkte. We kloppen aan bij Davy Janssens om na te gaan hoe we de reflex om ‘s ochtends de wagen te nemen om naar het werk te gaan, kunnen afleren. Want ook al vormt het woon-werkverkeer ‘slechts’ een derde van alle verplaatsingen (winkel- en ontspanningsactiviteiten zijn verantwoordelijk voor een gelijkaardig aandeel), doordat die verplaatsingen zowel in tijd als in ruimte erg geconcentreerd gebeuren, zorgen ze voor de belangrijkste files.

Davy Janssens: “Een belangrijk principe is dat mobiliteit geen eenheidsworst is. Dat geldt voor het type verplaatsingen, maar ook voor de werknemers. Dus wanneer je iemand van modus wil laten veranderen, moet het in de eerste plaats passen voor die persoon. Mensen hebben allemaal een familiaal leven en een schedule of planning met wat ze overdag allemaal moeten doen. Je vertrekt ‘s morgens thuis en komt ‘s avonds terug, maar daartussen zit meer dan alleen naar en van het werk rijden. Je moet misschien kinderen afzetten aan de school, boodschappen doen, ‘s middags nog een andere activiteit doen... Het is een complex gegeven, met woon-werkverkeer dat daar slechts een deel van is – die 30 procent waar we het al over hadden. Al de andere elementen in het schema maken dat mensen misschien wel wíllen, maar moeilijk kunnen overschakelen naar een andere modus.
Stel dat je ervoor kiest de auto te laten staan en met de trein gaat werken. Dan moet je wel tijdig met de trein terug aan de kinderopvang geraken. Dan is er voor- en natransport nodig, maar moet je ook praktisch de kinderen kunnen oppikken als je te voet of met de fiets bent. Dat zijn vaak heel praktische zaken die mensen beletten om die overstap te maken.
Een ander bekend principe uit de mobiliteitswetenschap is de BREVER-wet. Die stelt dat mensen dagelijks ongeveer 80 minuten van hun tijd aan mobiliteit willen besteden. BREVER staat voor behoud van reistijd en verplaatsing. Die constante van 80 minuten zie je overal ter wereld: als mensen significant meer onderweg zijn, dan vinden ze dat niet langer aanvaardbaar. Dat kan de mentale trigger zijn om iets anders te gaan doen: ofwel verander je van modus, ofwel vertrek je ‘s morgens vroeger om de files te vermijden, ofwel verander je van werk, omdat andere activiteiten dan in het gedrang komen.”

Hoe speelt u als werkgever in op dit gegeven? Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen