< Terug naar overzicht

MIVB: een op feiten gebaseerde aanpak van employer branding

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is continu op zoek naar een brede waaier van profielen, gaande van chauffeurs en technici tot ervaren IT’ers. Om het rekruteringsproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is data verzamelen en meten onontbeerlijk. “Meten is weten, gissen is missen, en gokken is dokken”, vat Employer Branding & Sourcing Manager Johan Claes samen.

Telde de vervoersmaatschappij 6828 medewerkers in 2010, dan is dat aantal gestegen tot 9200 vandaag. “Vorig jaar alleen al hebben we 800 nieuwe medewerkers aangeworven. In 2019 hebben we zo’n 850 vacatures, waarvan ongeveer 250 voor bediende- en kaderfuncties en 600 arbeidersfuncties. We zijn vooral op zoek naar chauffeurs en technische medewerkers op alle niveaus”, schetst Johan Claes. In meer dan acht op de tien vacatures gaat het om knelpuntberoepen. De nieuwe medewerkers moeten zowel vervangingen als de groei opvangen.

Data verzamelen

MIVB schakelt dan ook een veelheid aan rekruteringskanalen in en investeert fors in aanwervingscampagnes. “Maar dat doen we niet in het wilde weg. Om het maximale uit het budget te halen, is meten en continu data verzamelen de enige optie. Meten is echter niet alleen belangrijk om het budget zo efficiënt mogelijk te kunnen inzetten. Het ultieme doel van elke ‘employer branding’-campagne is immers dat op het einde de kandidaat zijn handtekening zet onder een arbeidscontract”, motiveert Claes.

Een eerste bron van data zijn externe marktstudies. Daarnaast heeft MIVB ook haar eigen jaarlijkse imagobarometer die peilt naar de tevredenheid van de klanten. De MIVB-jobsite is een tweede bron van data. “Elke actie die we ondernemen, moet de kandidaat naar onze jobsite leiden. Het voordeel daarvan is dat we dan een centraal meetpunt hebben. Een andere bron van informatie zijn de klassieke HR-metrics die in de organisatie bijgehouden worden. Ook dit is een onschatbare bron van informatie. Zo kunnen we bijvoorbeeld nagaan hoelang het duurt vooraleer een vacature ingevuld geraakt, hoeveel vrouwen er aangeworven zijn, het aantal sollicitaties per doelgroep of instroomkanaal en dergelijke meer.”

Claes beklemtoont nog maar eens het belang van meten: “Het is de enige manier om het resultaat van aanwervingscampagnes te optimaliseren en het budget zo efficiënt mogelijk in te zetten. Maar ook en vooral om geloofwaardig te zijn voor het topmanagement. Sinds kort is emplover branding opgenomen als aparte indicator op het dashboard van het directiecomité.”

Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen