< Terug naar overzicht

Minder werken = meer succes (of omgekeerd?)

Veel uren kloppen biedt geen garantie op succes. Dat voelde u al met uw ellebogen aan, maar een rapport van het Britse auditeursbureau Kingston Smith en de Cranfield School of Management heeft nu de ‘bewijzen’ klaar. Een vergelijking van ‘succesvolle’ en ‘statische’ ondernemingen leert dat de beste manager niet te lang werkt, het belang van het personeel naar waarde schat en gelooft in opleiding en vorming.

De studie tracht de factoren te vinden die een invloed hebben op het financiële succes van kleine ondernemingen. Ze onderscheidt snel groeiende ondernemingen van bedrijven die weinig tot geen financiële vooruitgang boeken. Uit de survey blijkt dat driekwart van de succesvolle managers 35 tot 55 uren per week werkt, terwijl 86% van de bedrijfsleiders in ‘statische’ ondernemingen 45 tot 70 uren klopt. Een oorzakelijk verband is daarmee niet aangetoond, maar de resultaten van de survey doen vermoeden dat een manager vooral werk moet kunnen loslaten en moet vertrouwen op zijn personeel.


Van al de managers die ‘sterk akkoord’ gaan met de stelling “dat de kwaliteit van hun personeel tot de beste van hun sector behoort”, komt 83% uit de groep van succesvolle ondernemingen. Andersom gaat binnen de subgroep van de succesvolle ondernemingen 93% met die stelling akkoord. Bij de statische ondernemingen is dat slechts 52%.


Echte kampioenbedrijven blijken ook meer werk te maken van de binding van het personeel aan het bedrijf en van opleiding en vorming. Zo deelt 52% van deze bedrijven 2% of meer van hun winst met het personeel, bij de zwak presterende bedrijven doet amper 9% dat. Van deze zwakkere ondernemingen organiseert 36% formele trainingsdagen, tegenover 62% in de groeibedrijven.


Bij de sterke ondernemingen zijn er vijf maal meer managers die er sterk mee akkoord gaan dat de personeelsleden via hun prestaties mee verantwoordelijk zijn voor de omzet van het bedrijf. Feedback blijkt ook zinvol en constructief. Hij komt althans meer voor in succesbedrijven (57%) dan in tweederangsondernemingen (30%). Daar kiest men eerder voor de gemakkelijkheidsoplossing: het ontslag van de werknemer (17% versus 7%).

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen