< Terug naar overzicht

Milcobel wint HR Pionier Award

Milcobel wint de HR Pionier Award voor zijn originele aanpak bij de zoektocht naar nieuwe operatoren naar aanleiding van de uitbreiding van de mozzarellafabriek bij Belgomilk in Langemark. Met de campagne ‘Kaasmakkers’ verwijst Milcobel naar het eindproduct pizza.

Op donderdag 27 maart zijn de HR Pionier Awards uitgereikt in de 3Square Village in Zwijnaarde. De HR Pionier Award is een gezamenlijk initiatief van Kanaal Z, Challenge Z, het maandblad HR Square, het communicatiebureau de facto image building en videoproductiehuis Studio Palatino. Deze wedstrijd bekroont originele, vernieuwende, unieke of verrassende projecten rond interne of externe HR-communicatie. Dit jaar ligt de focus op projecten rond knelpuntberoepen. De hoofdwinnaar ontvangt een all-in mediacampagne van 60.000 euro.

Uit de tien finalisten koos de jury de rekruteringscampagne van Milcobel Groep, een Belgische zuivelcoöperatie, als winnaar. Voor de uitbreiding van de mozzarellafabriek bij dochteronderneming Belgomilk in Langemark zocht Milcobel een 30-tal procesoperatoren, verpakkingsoperatoren, ploegverantwoordelijken en techniekers. Eén voor één knelpuntberoepen en bovendien in een knelpuntomgeving. De werkloosheidscijfers liggen in de streek Zuidwest-Vlaanderen immers laag.

De aanwervingscampagne was een mix van bestaande, klassieke mediakanalen, sociale media en de eigen medewerkers. De campagne ‘Kaasmakkers’ werd gelanceerd op het personeelsfeest in januari 2013. Tezelfdertijd werd ook een miniwebsite ‘kaasmakkers.be’ gelanceerd met getuigenissen van medewerkers en een Facebook-pagina met als slogan ‘Word jij mijn nieuwe kaasmakker?’.

Potentiële medewerkers werden vervolgens via klassieke mediakanalen (krantenadvertenties, affiches en flyers) aangesproken met de slogan ‘Maak jij straks de kaas voor mijn pizza?’. “Een bewuste keuze”, zegt Martin De Sutter, HR-manager van Milcobel. “De mozzarellaproductie is een B2B-activiteit, daarom hebben we de link gelegd met één van de eindproducten, pizza.”

Het campagnebeeld sierde ook op de melkophaal-vrachtwagens in de ruimere regio van Langemark. Een reportage op de lokale televisiezender WTV/Focus moest kandidaten naar de jobdag, opgehangen rond het thema pizza, lokken.

“Van bij de start creëerde de campagne een positieve vibe in de organisatie. Zes nieuwe medewerkers werden aangebracht door bestaande medewerkers. Een mooi bewijs dat medewerkers fier zijn om bij ons te werken”, vindt De Sutter. Milcobel slaagde erin met een originele maar laagdrempelige campagne alle 30 vacatures in te vullen en tezelfdertijd de interne betrokkenheid te verhogen.

Laureaten
Nog enkele andere organisaties kregen een hoge waardering, zoals Telelinq. Dit bedrijf organiseerde verwendagen om de banden met de medewerkers van de dochterondernemingen hechter te maken en de interne communicatie te verbeteren.

AZ Groeninge werkte samen de medewerkers een gewaagde campagne uit om haar imago als werkgever te verstevigen en zich tegelijkertijd te onderscheiden van andere zorginstellingen. Dit resulteerde in de slogan ‘Kom het beleven!’.

De Spoorwegen ontwikkelde een digitale versie van het bekende gezelschapsspel ‘Wie is het?’. Zo worden medewerkers gesensibiliseerd rond hun rol als ambassadeur en hebben ze een instrument om nieuwe collega’s te vinden.

Mediamarkt organiseerde een jobdag inclusief een mini-assessment waarbij de bedrijfswaarden fun, autonomie en verantwoordelijkheid centraal stonden. Via een mediacampagne werden sollicitanten enthousiast gemaakt om deel te nemen.

Imec vernieuwde het onthaalbeleid en stelt de verwachtingen van de starters centraal, zodat de eerste werkdag een echt ‘wow’-moment is. Een speciaal ontwikkelde mobiele app zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers stelselmatig én op een ludieke manier kennismaken met het bedrijf.

De andere finalisten waren UZA, Telenet, Pringles en Synergie. Er waren 23 inzendingen.

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen