< Terug naar overzicht

Miko: “Er is zeker fierheid over de Puro-fietsen”

Duurzamer woon-werkverkeer, productmarketing en employer branding: het fietsplan bij Miko is veel meer dan een oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Vooral omdat er in Turnhout eigenlijk nauwelijks files zijn...

“Wij kennen eigenlijk vooral de voordelen van de mobiliteitsproblemen. Regelmatig hebben we mensen die hier solliciteren omdat ze het beu zijn om alle dagen naar Antwerpen te moeten rijden...” Johan Vandervee, HR Director bij Miko, ziet de ‘filevluchtelingen’ graag komen. Dat wil niet zeggen dat mobiliteit niet ook op zijn agenda staat.
Toen de provincie Antwerpen een mobiscan aanbood, was dat voor Miko het startsignaal om het woon-werkverkeer te analyseren en op zoek te gaan naar alternatieven voor de wagen. De onderneming merkte immers dat door het groot aantal automobilisten er een tekort aan parkeerplaatsen ontstond, in het bijzonder wanneer de ploegen elkaar aflosten. Bovendien wilde Miko, wiens fairtradekoffie Puro volop de kaart van duurzaamheid trekt en onder meer ook regenwoud aankoopt via een trust, ook in eigen land aandacht besteden aan milieu en klimaat.

Witte fietsen

“Eerst hebben we gekeken of we fietsen konden aanbieden vanuit het bedrijf, en of we dat ook konden koppelen aan publiciteit voor ons merk Puro”, vertelt Vandervee. “We vinden die link wel interessant. En dus kochten we fietsen aan met onze publiciteit erop. Dat zijn allemaal witte fietsen met groene fietstassen.” Werknemers kregen de mogelijkheid de fiets aan te kopen voor twee derde van de catalogusprijs. Bovendien bood Miko een afbetalingsplan over 36 maanden aan, wat uiteindelijk betekende dat wie een elektrische Puro-fiets had aangekocht, maandelijks 40 tot 45 euro betaalde.
Omdat de fiets niet alleen een vervoersmiddel is, maar ook publiciteit, wil Miko absoluut dat mensen hem ook gebruiken. En dus biedt de onderneming, die voordien geen fietsvergoeding had, de maximaal toegelaten vergoeding van 22 cent per kilometer voor het woon-werkverkeer.

Dit project dateert van de periode voor fietsleasing echt ingang had gevonden, wat betekent dat medewerkers hun fiets aankochten vanuit hun nettoloon. Nu de fietsen afbetaald zijn en de mogelijkheden zijn uitgebreid, overweegt Miko opnieuw een fietsplan op te zetten, maar dan met de fietsleasingformule die vandaag algemeen geworden is.

Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen