< Terug naar overzicht

Middelmatige managers ondermijnen engagement medewerkers

Middelmatige managers zijn even nefast voor het engagement van medewerkers als ronduit slechte managers.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse Chartered Institute of Personnel Development (CIPD) bij meer dan 500 werknemers en 120 managers.

Managers die geen verantwoordelijkheid nemen voor fouten, stress verhogen, panikeren bij naderende deadlines en medewerkers commanderen in plaats van te overleggen, zijn karakteristieken die toegeschreven worden aan middelmatige managers en die het engagement van medewerkers ondermijnen. Maar ook ongepaste humor en favoritisme van managers zijn nefast voor de betrokkenheid en het welbevinden van medewerkers.

Medewerkers zijn meer betrokken en ervaren minder stress als hun manager kalm blijft in een crisis, de tijd neemt om zijn medewerkers beter te leren kennen en interesse toont in hun loopbaan.

Terwijl managers die veeleer kiezen voor overleg in plaats van commanderen en de verantwoordelijkheid voor fouten op zich nemen, er veel beter in slagen medewerkers te motiveren en te houden.

“Het zijn dus niet alleen bazen à la David Brent of de rol Rickey Gervais in de Britse reeks ‘The Office’, die nefast zijn voor het engagement en welbevinden van medewerkers. Ook middelmatige managers ondermijnen op termijn de betrokkenheid van medewerkers. Het probleem is echter dat deze middelmatige managers niet snel gedetecteerd worden”, aldus de onderzoekers.

Bron: CIPD

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen