< Terug naar overzicht

Meeste interne sociale netwerken lopen na zes maanden leeg

De meeste bedrijfseigen sociale netwerken starten veelbelovend, maar na enkele maanden vallen ze meestal stil. Een gebrek aan een duidelijk doel, geen steun van het management en de neiging om kennis liever niet te delen, zijn de belangrijkste redenen.

Nog niet zo lang geleden deden de meeste bedrijven het gebruik van sociale netwerken zoals Facebook, Yammer en Twitter af als tijdsverspilling en ronduit gevaarlijk. Vandaag zijn bedrijven die afwezig zijn op sociale media eerder de uitzondering dan de regel. Ook intern kent het gebruik van sociale media een opmars.

Een recente studie van McKinsey Global Institute toont hoe waardevol interne sociale netwerken kunnen zijn. Het gebruik ervan zou de interne communicatie, kennisdeling en de interne samenwerking verbeteren, waardoor de productiviteit van hooggeschoolde kennismedewerkers met 20 tot 25 procent verhogen.

Niettemin blijkt dat de meeste projecten over interne netwerken binnen het half jaar gedoemd zijn te mislukken. De reden daarvoor is niet de gebruikte technologie, maar wel het gebrek aan een duidelijk afgelijnd doel van het netwerk.

Het idee dat interne sociale netwerken het meest succesvol zijn als ze op de werkvloer ontstaan en zich dan geleidelijk verspreiden doorheen de organisatie, klopt niet. “Dit is misschien de ideale manier om te starten, maar omdat er geen duidelijk afgelijnd doel is, valt het gebruik van het netwerk snel stil. Medewerkers gaan over tot de orde van de dag en hun gebruikelijke manier van communiceren. Of het netwerk wordt een soort babbelruimte voor roddels en andere trivialiteiten. Een virtuele koffiehoek dus”, zegt Richard Hughes, directeur sociale strategie van adviesbureau BroadVision.

“Opdat een intern sociaal netwerk succesvol zou zijn, moet het een duidelijk doel hebben en is goedkeuring van het senior management nodig. Het moet ingebed zijn in de werkprocessen. Pas dan versterkt het de communicatie en de samenwerkingsmogelijkheden. Maar om echt succesvol te zijn, is ook een cultuurverandering nodig. Medewerkers, maar ook het senior management, moeten afstappen van het principe dat kennis macht is”, zegt Hughes.

Bron: www.hrmagazine.co.uk

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen