< Terug naar overzicht

Meerderheid kent naam van schoonmaker op het werk niet

Nu steeds meer kantoren schoongemaakt worden tijdens de normale werkuren, stijgt het contact van werknemers met schoonmaakpersoneel. Dat blijft niet zonder gevolgen.

Voor de meerderheid van het kantoorpersoneel is het gebruikelijk dat schoonmakers pas na de werkdag aan de slag gaan met het poetsen van kantoorruimtes. Maar er is een verschuiving gaande: steeds vaker wordt er nu ook overdag gepoetst. Hoe klein die verandering ook lijkt, ze brengt wel gevolgen met zich mee voor de relatie tussen schoonmakers en medewerkers. Om de impact van deze veranderingen voor facilitaire bedrijven in kaart te brengen, hebben SCA en haar wereldwijde hygiënemerk Tork een onderzoek gedaan bij Europese kantoormedewerkers. Hieruit blijkt dat 49% van de respondenten zou willen dat de relatie met schoonmakers dezelfde is als met collega’s, maar dat de helft de namen van de schoonmakers op kantoor niet eens kent.

Veranderende rol schoonmakers

Meer dan de helft van de Europese schoonmakers gaat momenteel in de vroege ochtend of tijdens kantooruren aan de slag. Slechts 14% van de Europese medewerkers ziet schoonmakers als personeel dat op de achtergrond blijft en niet interfereert met dagelijks werk.

“De rol van de schoonmakers verandert van een onzichtbare avondkracht, naar een geïntegreerd onderdeel van het bedrijf waarvoor ze werken. Hierdoor worden taalkundige en sociale vaardigheden en flexibiliteit steeds belangrijker voor schoonmakers’’, zegt Renée Remijnse, marketingmanager bij Tork Benelux.

Er is wel ruimte voor meer contact onderling. 80% van de respondenten komt op kantoor minimaal één keer per week een schoonmaker tegen, 41% geeft aan zelden of nooit een gesprek te beginnen.

Ongemakkelijke confrontaties

De minst favoriete plek om iemand van de schoonmaakploeg tegen te komen, is het toilet. Een kwart van de respondenten voelt zich hier niet comfortabel bij. 91% apprecieert het wel om begroet te worden op het toilet.

Kantoormedewerkers geven aan dat de volgende zaken belangrijk zijn om de communicatie onderling te verbeteren:

  • Het spreken van dezelfde taal (79%).
  • Weten wie de schoonmaker is (77%).
  • De schoonmaker moet herkenbare werkkleding dragen (67%).

Gewenste eigenschappen schoonmaker

Een goede schoonmaker wordt voornamelijk beoordeeld op prestatie: een derde van de respondenten vindt snel en efficiënt werken het belangrijkst, gevolgd door zorgvuldigheid en nauwkeurigheid. Open staan voor een gesprek wordt maar door 15% van de respondenten genoemd.

Grote waardering voor het werk

Het gebrek aan respect en onbegrip voor schoonmakers is een veelbesproken onderwerp in de facilitaire sector. Het onderzoek van Tork toont echter dat kantoormedewerkers veel belang hechten aan het schoonmaakwerk: 

  • 84% geeft aan een directe impact te zien op de kwaliteit van de werkomgeving.
  • 90% gelooft dat het werk van de schoonmakers een positief effect heeft op de ervaring van klanten.
  • 71% vindt dat goed schoongemaakte ruimtes een direct effect hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.

Onderzoek in 6 landen

Het onderzoek is uitgevoerd door Questback in opdracht van Tork. Er hebben 3056 kantoormedewerkers deelgenomen, met een gelijke verdeling aan ondervraagden over zes landen (Zweden, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Rusland en Nederland). De enquête is afgenomen in januari en februari 2015.

Bron: Tork (tork.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen