< Terug naar overzicht

Meer vrouwen aan de top is meer winst

Genderdiversiteit heeft een positieve impact op de bedrijfsresultaten, dat leert een recent rapport van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). Bovendien helpt het om gemakkelijker talent aan te trekken.

Bedrijven waar genderdiversiteit een feit is tot op seniorniveau presteren beter en zijn winstgevender. Dat concludeert het rapport ‘Women in Business and Management: The Business Case for Change’ dat de Internationale Arbeidsorganisatie onlangs publiceerde. De studie is uitgevoerd bij bijna 13.000 organisaties uit 70 landen. Bijna zes op tien respondenten (57 procent) bevestigen dat initiatieven om de genderdiversiteit te vergroten een positieve impact hebben op de bedrijfsresultaten. Bijna driekwart van bedrijven met een evenwichtig samengestelde bedrijfstop boeken tussen 5 en 20 procent meer winst dan bedrijven waar vooral mannen aan het roer zitten. Een meerderheid rapporteert 15 tot 20 procent winst.

Talent aantrekken

Bijna 57 procent van de genderdiverse bedrijven zeggen bovendien dat het gemakkelijker is om talent aan te trekken en te behouden. Meer dan 54 procent ziet een stijging van creativiteit, innovatievermogen en openheid. Eenzelfde percentage wijst op een betere bedrijdsreputatie.

De IAO spreekt vanaf een verhouding 40-60 van een genderdivers senior management; 30 procent vrouwen in het senior management is de kritische massa alvorens er een positief effect op te merken is. Bijna 60 procent van de bedrijven hebben die drempel van 30 procent nog niet bereikt. Meer zelfs, in bijna de helft van de onderzochte ondernemingen is minder dan een derde van de lagere managementfuncties ingevuld door vrouwen. Daardoor beschikken deze bedrijven dus niet over een voldoende grote pijplijn om vrouwen te laten doorgroeien naar hogere functies. Een op acht bedrijven heeft nog een volledig mannelijke raad van bestuur. Meer dan 78 procent heeft een mannelijke ceo.

De IAO verwijst naar de wijdverspreide ‘anaytime, anywhere’-cultuur of de voorwaarde om altijd en overal beschikbaar te zijn voor het bedrijf als hinderpaal voor vrouwen. Een ‘lekkende aanvoerpijp’ van vrouwelijk talent is een tweede verklaring. Mannen slagen er nog altijd beter in door te stromen van lagere naar hogere functies. Maar ook ‘glazen muren’ weerhouden vrouwen ervan om door te groeien. Vrouwen zijn oververtegenwoordigd in ondersteunende diensten zoals HR, financiën of administratie, afdelingen die als minder strategisch gezien worden en van waar het ook moeilijker is door te groeien tot CEO.

Ten slotte wordt ook op landenniveau opgemerkt dat een stijging van het aantal vrouwelijke managers gepaard gaat met een stijging van het BBP.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen